- Project Runeberg -  Teatern och Livet. Några tankar om dramatisk konst i nutid och framtid /
15

(1910) [MARC] [MARC] Author: Frida Stéenhoff
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

eller moraliseringsstycken, lika litet som agitations
-nummer, skall få företrädesrätt till scenen. Dit bör
endast Tconsten ba rätt till inträde. Men jag talar för
den synpunkten, att teatern som första plikt ställer
kravet att uppehålla kontakten med samtidens liv.

Den bör utan förytlings- och stympningsprocesser
tolka hela folkets och hela landets egenartade,
livs-varma öden.

I synnerhet vid brytningstider som våra, när
allvaret och ej leken tryckt sin stämpel på flertalets håg
och kynne, blir konsten förkrympt, om teatern aldrig
visar något av det, som rör och upprör oss alla.

Hade den detta gjort, skulle kanske mj’cket nu
vara annorlunda. Då skulle det svenska folket vara
mindre olyckligt än det för närvarande är, ty då skulle
vi förstå oss själva bättre.

Nu råder en stor klyfta av mörker klasserna
emellan, ett gränslöst oförstående mellan fattiga och rika.
De olika lagren tänka, som om de hörde till olika
människosläkten. Och folket i sin helhet är i sorglig
villrådighet om, hur det skall kunna gå den rätta
vägen till en lycklig utveckling.

Det är ej min mening, att teatern skall ta parti,
utan tvärtom att den skall stå öfver partihänsyn för
att kunna opartiskt återge verkligheten.

Liksom en författare ej är skyldig att skriva i ena
eller andra riktningen, är ej teatern skyldig att blott
representera den ena eller andra samhällsklassen.

Av den dramatiska författaren fordrar man ej
mera än av andra författare, att han skall tjäna
speciella intressen. Han är ej tvungen att dikta i
samhällsbevarande lika litet som i samhällsupplösande
syfte. Det visar bristande insikt i litteraturens väsen
och betydelse, som i konstens överhuvud, att tro för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/teaterliv/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free