- Project Runeberg -  Teatern och Livet. Några tankar om dramatisk konst i nutid och framtid /
18

(1910) [MARC] [MARC] Author: Frida Stéenhoff
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

utestängt all djupare samhällsskildring, eller just det
den dramatiska konsten måste bjuda för att vara
sann.

Helt har ju dess bättre detta utestängande ej
lyckats. De största mästarna kunna inte förvisas, teatern
kan ej vara dem förutan. Men i en för konst och
kultur förödande skala har utgaliringen skett av de
för teatern nyttiga, modernare elementen.

Hade den antisociala publiken haft fullt förtroende
för sin goda rätt, skulle den kanske ej tvekat att åse
dagens strider återgivna på scenen. Men den vet
alltför väl, att om i ett sanningsenligt drama den
ekonomiska (och det är den det ytterst hänger på) inbördes
kampen blottades med opartiskhet, de sympatiska och
ärofulla rollerna sällan skulle spelas av de rika och
de så kallade fina och bildade klasserna. Därför ville
den ej sitta på teatern och skämmas för de
maktägande — eller ge sympatiens stöd åt de
förtryckta.

Bort från verkligheten blev därför deras lösen.

Av detta framgår, att de dramatici, som känna
varmt med sin tid, och hängivet skriva vad de känna
och önska säga, ha haft åtskilliga hindrande skrankor
mellan sig och teatern.

De författare däremot, som hålla sig på noggrant
neutral mark, och de, som skriva för pengar som
drivande motiv, ha haft lätt att komma fram, då de
helt ogenerat underordnat sig den härskande smaken
och vid behov även smickrat den tanklösa hopens
sämre sidor.

Dessa missförhållanden äro, som jag redan
framhållit, ej blott svenska, utan även europeiska. Dock
har i de större kulturländerna ett genombrott här och
var kunnat ske.

Bland dem som försökt ersätta intrigskådespelen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/teaterliv/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free