- Project Runeberg -  Teateroriginal och typer från skilda scener /
46

(1900) [MARC] Author: Adolf Hellander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 10. Filip Bauck

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

10.


Filip Bauck



Det var år 1867 jag lärde känna Filip
Bauck. Jag hade då nyss kommit in
vid kongl. teatrarnes elevskola och han, son
till den utmärkte musikkritikern, professor
Wilhelm Bauck, hade återkommit från Göteborg,
där han haft anställning på ett större
handelskontor. Utrustad med god bildning
och gedigna språkkunskaper, skulle han helt
säkert haft en god framtid på den merkantila
banan, såvida karaktären varit mera prosaiskt
anlagd, men hos Filip Bauck brusade
ungdomsblodet varmt, och han kastade allt öfver
bord i förlitan på sin vackra tenor samt
beslöt slå Oscar Arnoldson ur brädet, blifva
Sveriges förste sångare och slå sin pappa,
musikkritikern, med salig förvåning.
Emellertid kände icke Bauck till de inre
teaterförhållandena och öfverskattade dessutom sin
medfödda förmåga.

Den stora påtänkta debuten såsom Max
i “Friskytten“ och såsom Tamino i
“Trollflöjten“ inhiberades på vanliga, mer eller
mindre giltiga teaterdirektionsskäl, och den
käre Filip fick åtnöja sig med att i sitt
första framträdande utföra en slafs roll i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/teaterorig/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free