- Project Runeberg -  Teateroriginal och typer från skilda scener /
156

(1900) [MARC] Author: Adolf Hellander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 32. Ludvig Norman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

32.


Ludvig Norman.



“Sverige är ett musikens land“, har någon
sagt och detta med rätta. Den svenska
sången vann hela världens öra och beundran,
då dess toner framfördes af en Jenny Lind,
en Kristina Nilson, en Louise Michaëli.
Visserligen är vårt så väl som alla andra land
rikare på sångare och sångerskor än på
sångdiktare, men vi ha nog ägt åtskilliga som
under större förhållanden måhända skulle
blifvit världsberömda storheter. Och bland
sådana må i främsta rummet nämnas Ludvig
Norman.

Redan tidigt visade Norman den väg han
skulle komma att gå; vid åtta års ålder
spelade han Haydn och vid tio komponerade
han sin första symfonietude. Det var något
som hos den lille tyste, drömmande gossen i
mycket påminde om Mozart. Så kom
skoltiden med lekar och ras, men lekarna gingo
vanligen ut på skön konst, isynnerhet då han
sammanträffade med den jämnårige Ludvig
Josephson, hvilken redan vid den tiden
svärmade för allt hvad teater hette. Josephsons
föräldrahem var, ehuru fattigt, ett verkligt
konstnärshem, där musik isynnerhet idkades.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/teaterorig/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free