- Project Runeberg -  Tegnér och teologien : idéhistorisk undersökning /
7

(1939) [MARC] Author: Thure P:son Wärendh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen. De teologiska studierna - I. Tillfällig kontakt med teologien under den förteologiska perioden - 1. Avhandlingen »De Gnosi»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

dopet utan också i döden. »Han är den som kom med vattnet
och blodet.» Varför skulle han eljest lägga vikt vid detta och
upprepa sina ord, om det icke funnes sådana, som levde i
den falska tron, att Jesus varit Kristus i dopet men icke i
döden? Det är mot Cerinths doketism aposteln vänder sig.[1]

Icke blott i den johanneiska utan också i den paulinska
litteraturen finner Tegnér spår av gnosticismen. Han hänvisar
till Kol. 2:8: »Sen till, att ingen får bortföra eder såsom ett
segerbyte genom sin tomma och bedrägliga ’vishetslära’, i det
att han åberopar fäderneärvda människomeningar och håller
sig till världens ’makter’ och icke till Kristus.» (Jfr Rom. 1:21.)
Visserligen anse somliga, att uttalandet åsyftar vissa lärda
judiska villfarelser. Andra mena, att det här är fråga om
esséernas filosofi. Själv ansluter han sig till dem som hålla
före, att aposteln har gnosticismen i tankarna.[2] Han erinrar
vidare om 1 Tim. 1:3, 4: »Jag bjuder dig, nu såsom när jag
for åstad till Macedonien, att stanna kvar i Efesus och där
förmana somliga att icke förkunna främmande läror eller akta
på fabler och släktledningshistorier utan ände, som ju snarare
vålla ordstrider än främja den Guds ordning som kommer till
fullbordan i tron.» Han finner det troligt, att aposteln tänker
på gnosticismens eonläror, då han här talar om fabler och
släktledningshistorier: från Fadern emanera eonerna i en
oändlig serie ned till Demiurgen.[3]


[1] »Scimus quidem nonullos totum hunc locum de regeneratione &
peccatorum remissione interpretatos fuisse. Quare autem difficile &
allegorice id intelligendum, quod simpliciter & historice non incommodo
explicari possit?» a. a. s. 19.
[2] »Nos autem hæc omnia non sigillilatim sed in universum dicta esse
putamus; ita ut monuerit Apostolos, cavendum esse ab omnibus quæ
sanctæ & simplice in Christum fidei adversentur sive fuerint ea elementaria
Judaicæ Religionis instituta, gentibus quoque communia sive et ratiociniis
& traditionibus hominum profecta». a. a. s. 20 f.
[3] »Hi enim personales erant a Deo Emanationes longa generationum
serie a summo Patre ad Demiurgum usque procedentes...» a. a. s. 22.

»Quod vero homines hujusmodi nugis deditos, Apostolus infra
νομοδιδασκαλος dicit, id sententiam nostram haud ita multum inpugnare videtur.
Possit enim de Judæis intelligi, qui cum scolam Gnosticam sequerentur,
Genealogias Mosaicas allegorice explicare vellent, quo magis Gnosticis
accommodarentur. Quod jam antea a Philone tentatum fuisse scimus».
a. a. s. 23.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnerot/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free