- Project Runeberg -  Tegnér och teologien : idéhistorisk undersökning /
58

(1939) [MARC] Author: Thure P:son Wärendh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen. De teologiska studierna - II. De Wettes åskådning - 4. Svensk debatt kring de Wette

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

58

debatten kring boken och recensionen. Diskussionen kom
verkligen i gång, men Tegnérs mellankomst uteblev. Bergquist
fann sig föranlåten att ingå på svaromål med en lång uppsats
i andra numret av kvartalskriften 1828. I tredje häftet inflöt
Ahlmans artikel »Förslag till fred mellan olika tänkande
teologer».

Den svenska debatten kring de Wette är som sagt
utomordentligt belysande för den teologiska situationen just då och
en tid framåt. Den visar sekelskiftets och de följande
årtiondenas kraftmätning mellan rationalism och supranaturalism
och den fredsmäklande insats, som gjordes av den rationella
supranaturalismen. Att ett försök till nyorientering inom
teologien förelåg hos de Wette och Schleiermacher hade man
ännu svårt att se. Den nödvändiga överblicken och de större
perspektiven saknade man som naturligt är. Det är ju först,
när ett tidsskede kan betraktas på ett visst avstånd, som de
idéhistoriska sammanhangen klarna, så att man förstår
skeendet i det som sker. Schleiermacher var för övrigt ännu
tämligen okänd i Sverige. Det var Beuterdahl, som just 1828
presenterade schleiermacherska synpunkter här i landet genom
en uppsats »Hvad är religion?» i sin nystartade tidskrift.
De Wette var synbarligen mera känd. Han var också på sätt
och vis tidigare ute än Schleiermacher. Bortser man från den
förres Ueber Religion und Theologie och den senares Reden
och tänker på deras dogmatiska huvudarbeten, så kom de
Wettes dogmatik ut åtta år före Schleiermachers Glaubenslehre.
»Dies Buch ist eigentlich das Eröffnungswerk der sich jetzt
neugestaltenden Theologie, der modemen Theologie überhaupt,
nicht weil es die folgende Entwicklung bestimmt, sondern weil
es zuerst und typisch die neue geistige Situation darstellt»,
säger Otto.77

I den svenska debatt, som det nu är fråga om, är Bergquist
supranaturalismens språkrör. Han har missförstått de Wettes

77 Otto, Kantisch-Fries’sche Religionsfilosophie, s. 156.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnerot/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free