- Project Runeberg -  Tegnér och teologien : idéhistorisk undersökning /
135

(1939) [MARC] Author: Thure P:son Wärendh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen. De teologiska studierna - VI. Vidgad kontakt med samtidens teologi - 1. Tegnér och Schleiermacher - a. Religionsestetiseringen principiellt övervunnen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VI. Vidgad kontakt med samtidens teologi.

1. Tegnér och Schleiermacher.

a. Religionsestetiseringen principiellt övervunnen.

Vi sågo huru Tegnér 1820—21, då han redan stod under
inflytande av de Wettes tänkande, delvis till följd av denna
influens, delvis till trots av den, kom att estetisera religionen.
Men denna religionsestetisering tillhör den förteologiska
perioden i hans liv. När han sedan som biskop blev teologie
studerande på allvar, fick han anledning till ständigt förnyad
omprövning av den tidigare ståndpunkten. Redan 1824
sysslade han som vi sett med de Wettes dogmatik. Den upplösning
av dogmat i symboler, som han där mötte, gav honom på detta
begynnelsestadium ett i teologiskt avseende drägligt modus
vivendi. Han accepterade de Wettes symbolism och dess
religionsfilosofiska förutsättningar i Fries aningslära. »Tron
på det väsentliga i kristendomen, t. ex. på försoning, på Kristi
gudom o. s. v. är väl egentligen en ideell tro, snarare av estetisk
än intellektuell natur. Vill man göra den till föremål för en
blott förståndig åsikt av saken, så invecklas man i oupplösliga
svårigheter . . . Följden har också blivit den vi se, att nämligen
i dessa och dylika satser den så kallade ortodoxa
föreställningen endast är antaglig så vida hon är negativ: i det positiva
övergår hon alltid till mytologi och krass antropomorfism.»1
Dessa tankar äro som vi sett förmedlade av de Wettes
dogmatik. De Wette, som betytt mera för Tegnér än någon

1 IV: 475.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnerot/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free