- Project Runeberg -  Tegnér och teologien : idéhistorisk undersökning /
170

(1939) [MARC] Author: Thure P:son Wärendh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Förra delen. De teologiska studierna - VI. Vidgad kontakt med samtidens teologi - 4. Tegnér och den spekulativa teologien - b. Absolut förkastelsedom vid närmare konfrontation

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

170

b. Absolut förkastelsedom vid närmare konfrontation.

Den negativa inställningen till den spekulativa riktningen
i teologien redan under den förteologiska perioden i sitt
liv-behöll han genom åren. Det visar utalandet om Marheineke
1833. Det personliga sammanträffandet på sommaren samma
år förbättrade icke saken. I brevet till Lagerlöf dagarna före
jul, där han berättar om vilka teologer han träffat i Tyskland,
presenterar han Marheineke som »en hegelian, som använt den
så kallade dialektiska panteismen på teologien i sin dogmatik,
vilken av denna skola anses för symbolisk». Mannen föreföll
mig liksom de flesta hegelianer jag träffat inbilsk och
inskränkt, tillägger han. För det akademiska föredraget hade
han ingen talang.47 Nyligen hade Tegnér sysslat med
hege-lianen Rosenkrantz’ Encyklopädie der theologischen
Wissen-schaften. Medan han höll på med studiet, skrev han till
Reuterdahl: »Mig synes hela denna hegelska sofistik
märkvärdig såsom ett exempel till vilka oerhörda absurditeter den
tyska spekulationsyran kan leda. Den är dock alltför
skinntorr och benhård för att ens i själva Tyskland kunna bibehålla
sig länge . . . Vad angår användandet av detta hokuspokus på
teologien (den enda form varunder jag känner det), så är det
respektabelt, så vida det visar en god vilja till vilket oerhört
pris man vill sauvera kristendomen och ortodoxien. En martyr
offrade fordom blott sitt liv för detta ändamål, och det var
som oftast ej mycket värt. Men nu offrar man även icke blott
sitt eget förnuft utan även hela människosläktets och alla
civilisationens mödosamt förvärvade skatter för att sauvera —
Formula Concordiæ. I sanning jag måste beundra denna
vetenskapliga resignation.»48 Ett år senare, då han befann sig
i en andlig depressionsperiod, skrev han några ord till samme
vän, som visa, att den spekulativa teologien alltfort
sysselsätter honom men också framför allt, att han alltjämt anser
den som ett dialektiskt gyckel med kristendomen: »Mitt hjärta

47 VII: 433 . 48 VII: 416.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnerot/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free