- Project Runeberg -  Tegnér och teologien : idéhistorisk undersökning /
180

(1939) [MARC] Author: Thure P:son Wärendh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senare delen. Den teologiska problematiken - I. Förnuftet och uppenbarelsen - 1. Tegnérs Luther-bedömning - a. Upplysningsmässigt porträtt av reformatorn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

180

och självförsakelse att för dem uppoffra sitt lugn och sin
säkerhet.» Bland snillen och hjältar, som gjort sin
minnesvärda insats för att föra mänskligheten från mörker till ljus,
räknar han Luther som den främste i den dikt till hans ära,
med vilken han avslutar sin uppsats:

»Dig, Luther! först bland dem vi fira:
Ditt bröst mot vantrons våld du till en förmur satt:
Du bröt med mäktig hand dess spira,
Och drog ur sexton seklers natt
En fläckad religion, den först du gått att rena,
Och lärde, lyst av den, det enkla, lätta sätt

Att med förnuftet den förena.
Du tolkat bägges bud, du hämnat bägges rätt,
Och ägde snille, dygd och mod för dem allena.
Tag du det stora namn av mänsklighetens vän:

Du upplyst och du skyddat den
Emot den furieflock, som for att den föröda;
Och bland ett tacksamt folk ditt minne lever än
I frukterna utav din möda.»4

Kandidatuppsatsen 1801 och reformationstalet 1817 giva
oss båda bilden av snillet och hjälten Martin Luther som en
typisk upplysningsman. När Tegnér tolkar innebörden av
hans reformatoriska insats, står han i båda fallen principiellt
på samma ståndpunkt. Han har icke kommit utöver sin
ungdoms syn på saken utan anlägger fortfarande
upplysningsaspekten, när han i jubelfesttalet betraktar Luthers gärning
som en omvälvning av hela andens värld. Den inskränkte sig
icke till en »religionsreform» — en isolerad
»religionsförbättring» är i sig själv omöjlig, ty med religionen hänger allt
mänskligt tillsamman. Reformationen är att anse som
»förnuftets nya testamente», som dess befrielse ur den gamla
träldomen.5 »Två ting var det, som den lutherska reforma-

4 Tegnér, Filosofiska och estetiska skrifter, s. 162 f. Jfr Nilsson,
Tegnér och uppsalafilosofien, s. 164 ff.

5 III: 145.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnerot/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free