- Project Runeberg -  Tegnér och teologien : idéhistorisk undersökning /
200

(1939) [MARC] Author: Thure P:son Wärendh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senare delen. Den teologiska problematiken - I. Förnuftet och uppenbarelsen - 3. Behovet av en särskild uppenbarelse - b. Visshet genom influens av teologien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

200

av naturen, att förnuftets ljus endast skulle vara ett
bländ-verk, som vi borde misstro eller förakta för uppenbarelsen.
Tvärtom är ju förnuftet Guds första och ursprungliga
uppenbarelse: Gud har skrivit lagen i människans hjärta, säger
Paulus; men han har även skrivit evangelium där, ty var där
är kärlek, försoning, välvilja, där är även evangelium, där är
frid och salighet. Men den skriften i vårt eget hjärta, den är
likväl för de flesta ännu dunkel och oläslig. Därför är
uppenbarelsen kommen icke för att motsäga utan för att bekräfta,
icke för att förjaga utan för att förklara förnuftet. Avsöndrar
du det tillfälliga och håller dig blott till det väsentliga, så trivas
de bägge i broderlig endräkt tillsammans, de äro som
människans bägge ögon, vilka hjälpa varandra att se, de äro som
högra handen och vänstra, vilka hjälpa varandra att handla.
Skillnaden är endast den att det uppenbarade Ordet ger dig
en högre och säkrare visshet i vad du förut endast sett såsom
i en spegel, såsom i ett mörkt tal.»38

Principiellt sett synes han stå kvar på den nyss fixerade
ståndpunkt, som han intog elva år tidigare. Den teologiska
orienteringen under mellantiden röjer sig huvudsakligen i en
mera markerad motsättning till ortodoxiens lära om det genom
fallet förmörkade förnuftet. Uppenbarelsen i Ordet betyder
intet kvalitativt annat utan endast ett kvalitativt mera än
uppenbarelsen i förnuftet. Kristendomen har icke bragt något nytt
av annan kvalitet än det som redan fanns av naturen: både lag
och evangelium voro av Gud skrivna i människornas hjärtan.
Evangeliets budskapskaraktär omvandlas i moralistisk
riktning: det betyder mänsklig kärlek, försonlighet och välvilja.
Den kvalitativa identiteten mellan förnuftet och uppenbarelsen,
Tegnérs principiella grundsyn, kan näppeligen få ett
expressivare uttryck än här: ratio och revelatio äro som människans
två ögon, som hjälpa varandra att se, som hennes båda händer,
som hjälpa varandra att handla.

38 VII: 115 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnerot/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free