- Project Runeberg -  Tegnér och teologien : idéhistorisk undersökning /
230

(1939) [MARC] Author: Thure P:son Wärendh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senare delen. Den teologiska problematiken - I. Förnuftet och uppenbarelsen - 5. Primatet och domsrätten - a. Till en början har förnuftet primat över uppenbarelsen - b. Omsider tillerkännes uppenbarelsen primat över förnuftet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

230

nämligen bibeln skall vara kristendomens enda trosnorm. Ty
bibeln är varken skriven som en trosbekännelse eller som ett
vetenskapligt-dogmatiskt system, och vi kunna, på exegetiskt
samvete, ej neka, att i samma fråga ofta skiljaktiga, ja
motsatta lärotroper förekomma. Som princip synes den mig
dessutom alltför obestämd. Ty betyder den att hela bibeln, från
Genesis till och med Apokalypsen, är gudomlig uppenbarelse,
vilket ostridigt följer av den forna hyperortodoxa och krassa
men dock konsekventa inspirationsläran. Eller betyder det
endast att den gudomliga uppenbarelsen finnes i bibeln, ehuru
uppblandad med mycket annat? Det senare yrkas nu även av
sådana, som vilja passera för supranaturalister, t. ex.
Bretschneider (nb Grundprincipien der evangel. Theologie, en
stridsskrift mot Hahn). Antages detta så följer, icke endast att
de dogmatiska och religiösa guldkornen måste utbrytas ur
berget utan även att de sedermera måste sovras och renas från
vidlådande temporellt och lokalt — slagg. För en sådan process
kan ej finnas någon annan verkmästare än förnuftet; och
därigenom stå vi direkt på rationalismens grund och botten. Man
avhjälper ej heller detta därigenom, att man skiljer mellan
förstånd och förnuft, ty i all vetenskap ingå nödvändigt
bäggedera.»79

b. Omsider tillerkännes uppenbarelsen primat över förnuftet.

Det ligger sju år av studier och tänkande mellan det
analyserade brevet till Brinkman och detta aktstycke. Vid första
påseendet kan det förefalla som om Tegnérs uppfattning icke
undergått någon förskjutning. Förnuftets primat över
uppenbarelsen göres fortfarande gällande contra ortodoxin och
supranaturalismen. När förnuftet betecknas som
verkmästaren, som ur bibeln bryter loss de dogmatiska och religiösa
guldkornen och sedan sovrar och renar dem från vidlådande

79 VII: 457 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnerot/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free