- Project Runeberg -  Tegnér och teologien : idéhistorisk undersökning /
267

(1939) [MARC] Author: Thure P:son Wärendh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senare delen. Den teologiska problematiken - I. Förnuftet och uppenbarelsen - 7. Uppenbarelsebegreppet - c. Uppenbarelseperdurationen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

267

bäckstalet, skola icke ringaktas. Även 0111 de ge intryck av
etwas eingeschobenes, så stå de där som betydelsefulla
monument över Tegnérs personliga längtan efter att få tro på och
bära vittnesbörd om en levande Gud. Den horisontala linjens
immanenta uppenbarelseperduration tillfredsställer mest hans
huvud. Men den vertikala linjens transcendenta
uppenbarelsefortgång ger mera hugnad åt hans hjärta.

Samma dubbelperspektiv som hos Tegnér kan konstateras
hos Bretschneider. Tegnér har vid ett tillfälle kritiserat
distinktionen mellan naturligt och övernaturligt. I ett
präst-vigningstal från 1834, talar han om Guds Ande och yttrar då:
»Det är en fåfäng fråga, om han verkar naturligt eller
övernaturligt; ty det övernaturliga kan människosinnet dock ej
fatta. Men det gives intet land, intet tidevarv, där han ej visat
sig, och världshistorien är full av hans verk.»10 Det kan räknas
Tegnér till förtjänst att han icke försöker rationalisera bort
det irrationella. Detsamma kan icke sägas om Bretschneider.
När också han går till rätta med särskiljandet mellan
naturligt och övernaturligt gör han ett försök till rationell
utjämning. Det som ter sig som ett enstaka skeende anse vi falla
utanför kausalsammanhanget. Men erfarenheten ger vid
handen, säger han, att ett växande tal av sådana irrationella fall
kan återföras på kausalnexus, och gränslinjen mellan förstådda
och oförstådda verkningar av Gud tänkt som causa prima kan
därför ej upprätthållas.11

Att Tegnérs syn på den fortgående uppenbarelsen
involverar något annat vid sidan av det för kristen tro väsentliga
och karakteristiska är påtagligt. 1 fortsättningen av
malm-bäckstalet säger han: »Visserligen äro gåvorna mycket olika;
och ingalunda böra vi i vår ringhet jämföra oss med
mänsklighetens härliga, med Guds utkorade redskap, som på ett utmärkt
sätt befordrat hans huses byggnad därigenom att de framför

10 VII: 172 f.

11 Bretschneider, Handbuch der Dogmatik I, s. 193 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnerot/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free