- Project Runeberg -  Tegnér och teologien : idéhistorisk undersökning /
268

(1939) [MARC] Author: Thure P:son Wärendh
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Senare delen. Den teologiska problematiken - I. Förnuftet och uppenbarelsen - 7. Uppenbarelsebegreppet - c. Uppenbarelseperdurationen - d. Uppenbarelseevolutionismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

268

andra upplyst och förbättrat sin tid. Sådana hava funnits i
alla tider och bland alla folkslag: de äro Guds helige, de äro
den fortgående uppenbarelsens sändebud, och vi vörda med
rätta deras minne.»12 När det här talas om den fortgående
uppenbarelsen, lyser det klart igenom, att uttrycket snarare
användes som en humanistisk än som en religiös kategori.
Mänsklighetens härlige — vi känna igen den förnämliga
stereotypen från Epilogen vid magister promotionen 1820 och från
tvenne predikningar från samma tid:

»Vad mänsklighetens härlige ha sökt,

sitt hela sköna, rika liv igenom,

väl är det värt att sökas av oss alla ...»

Den sköna dikten är ett apoteos till det humanistiska
bildningsidealet. Detsamma gäller yttrandet i Malmbäck. När han
där kallar mänsklighetens härlige, som framför andra upplyst
och förbättrat sin tid, för Guds helige och den fortgående
uppenbarelsens sändebud, så har han givit religiösa begrepp
ett humanistiskt innehåll. Det ligger intet överraskande däri.
Hans allmänna grundsyn på förhållandet mellan ratio och
revelatio kommer från en ny synvinkel till uttryck. Eftersom
uppenbarelsen är Guds förnuft och det mänskliga förnuftet en
stråle av det gudomliga, så ligger det i sakens natur, att
förnuftets heroer kunna betraktas som den fortgående
uppenbarelsens sändebud. Bohlins anförda yttrande, att Tegnér icke
förstått Kierkegaards distinktion mellan geni och apostel och
den kvalitativa skillnaden dem emellan kan på nytt
underskrivas.

d. Uppenbarelseevolutionismen.

Det tredje, som skall uppmärksammas vid försöket att
fixera Tegnérs uppenbarelsebegrepp, är hans svn på
uppenbarelsen som en kontinuerlig utveckling. »Kunde det finnas en

12 VI: 239 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:01:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tegnerot/0280.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free