Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
bättre målar tleu yttre naturen, än den inre
med alla dess skiftningar. Att emedlertid
nordiska sagan kan med framgång äfven dramatiskt
behandlas, visa Oehlenschlägers tragedier, och
jag bör erkänna, att det var hans Helge, som
gaf mig första ideen till Frithiof.
Meningen med denna dikt var emedlertid
ingalunda att endast versifiera sagan, som dock
många tyckas ha antagit. Den flyktigaste
jem-förelse borde ha lärt, icke blott att hela
upplösningen är annorlunda i sagan och poemet,
utan äfven att flera afdelningar, t. ex. II, III,
V, XV, XXI, XXIII, XXIV, ha antingen
ingen, eller åtminstone en ganska aflägsen grund
i sagan. Icke här, men väl i andra Isländska
sagor, skulle anledningen till den valda
behandlingen kunna sammansökas. Min afsigt var att
framställa en poetisk bild af det gamla nordiska
hjeltelifvet. Det var icke Frithiof som individ u,
utan tidehvarfvet, för hvars representant han
antages, som jag ville måla. Väl bibehöll jag
i detta afseende stommen och grundritningen
af sagan; men ansåg mig derjemte berättigad
att lägga till eller borttaga hvad som ej passade
för mitt ändamål. Detta ansåg jag höra till
den poetiska friheten, hvarförutan ingen
sjelf-ständig behandling af hvad poetiskt ämne som
helst är mö
I sagan förekommer mycket storartadt och
heroiskt, som gäller för alla tider, och derföre
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>