- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / 1928. Allmänna avdelningen /
343

(1871-1962)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 36. 8 sept. 1928 - Mera ljus! av J. Körner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

15 sept. 1928 ALLMÄNNA AVDELNINGEN 843

varit offer för en fruktansvärd slentrian, och har mycket
att, vinna, men intet att förlora på den vändning som nu
inletts.

Utställningen hos Liljevalchs kan betraktas som den
svenska ljuskulturens första reception. Det är då av
intresse att närmare skärskåda vad den har att bjuda
oss. Det bör måhända dessförinnan påpekas såsom
liggande i sakens natur, att en relativt trång
inomhusut-ställning endast kan rymma en del av vad denna teknik
representerar: för de stora perspektiven räcka lokalerna
ej till, varken i horisontal eller vertikal led. Härför skulle
krävas något i stil med Grand Palais i Paris — som vi
dock, åtminstone ännu, ej haft råd att lägga oss ombord
med. Över huvud taget torde för ljuskulturen det rätta
greppet vara att arrangera sig i samband med större
allmänna utställningar, där mer betydande fält erbjuda
sig för utvecklingen av såväl inomhus som utomhus
belysningskonst. Man har emellertid all anledning vara
initiativtagarna tacksam för den ansats som här gjorts,
och som inom ramen för de mer begränsade möjligheterna
kan anses i stort sett väl lyckad.

Utställningens "pedagogiska" avdelning, inrymd i stora
salen innanför förhallen, lämnar en del nyttig och roande
information om vissa belysningstekniska principer. I
tanke att tidskriftens läsare vid detta laget mer eller
mindre mangrant mönstrat samtliga tittskåpen, avstås
här från närmare utläggningar. Ur tillämpningssynpunkt
kan den belysningstekniska visdomen sammanfattas i
några enkla men betydelsefulla regler. Det gäller
sålunda sörja för tillräcklig bestrålning av såväl
horisontala som vertikala ytor, undvikande av bländning,
anpassning av belysningen efter färg och beskaffenhet i
övrigt av väggar och tak samt rummets proportioner
ävensom undvikande av skarpa skuggor. Dessa
framträda företrädesvis vid direkt ljus, betydligt mindre
vid halvindirekt och helindirekt belysning, men valet
mellan dessa belysningssystem bestämmes därjämte av
övriga nämnda synpunkter. Tillämpningen av de
belysningstekniska principerna blir självfallet till viss grad

Fig. 7. Modern butiksbelysning: interiör från Modehuset Regent, Stockholm.

svävande och ej så litet en känslosak, åtminstone i fråga
om våningsbelysning. Ett direkt renodlande av tekniken
utan hänsyn till konstnärliga fordringar lämnar lätt
otillfredsställande resultat, som ej ens en förbättrad
ljusekonomi kan uppväga. Här måste det personliga lämnas
friare spel, därvid dock fabrikanten och
belysningsteknikern hava ett gemensamt intresse att så långt ske kan
värna mot ur belysningsteknisk synpunkt allt för avvita
lösningar. "Stämningsbelysningen" — som f. ö.
knappast är företrädd på utställningen — torde även den på
så sätt kunna inlänkas på förnuftiga utvecklingslinjer.

De till största delen goda och i några fall mycket
tilltalande armaturer, som av olika firmor utställas,
vittna om att denna teknik utvecklats högst betydligt
under de senare åren. Konstnärlig formgivning och
originalitet känneteckna framför allt Orrefors’ och
Böhlmarks lyxpjäser, men även hos övriga utställare finnas
åtskilliga lyckade saker på det förnämare planet. Ett
eller annat bisarreri verkar välgörande som avbrott och
behöver ej jäva det allmänna goda omdömet. Bland
rumsinteriörerna märkas några intressanta försök att
utsträcka takbelysningen i vertikalplanet, vilka måhända
på en och annan verka något ovanliga. Den goda
belysningseffekt, som härigenom ernås, är doc.k
uppenbar och manar till fortsatt arbete på den beträdda
vägen. Ett intimare samarbete mellan belysningsteknici
och arkitekter skall säkerligen kunna verksamt bidraga

Fig. 6. Detalj av armaturutställningen.

Fig. 8. Modern skyltbelysning: Svensk filmindustri på Kungsgatan i
Stockholm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:07:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tektid/1928a/0351.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free