- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / 1929. Väg- och vattenbyggnadskonst /
155

(1871-1962)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

28 sept. 1929

VÄG- OCH VATTENBYGGNADSKONST

155

rats tillgodogöra sig
de olika tekniska
framstegen, där detta
borde haft sitt
naturliga berättigande. Så
har under tidernas
lopp bakom de
med mer eller
mindre konstlade
medel uppförda
fördämningarna hopats
krafter, som till sist
oemotståndligt banat
sig väg. När
fördämningen en
gång-blivit sprängd, är det
inte så märkvärdigt
att kraftflödet
fålen första stormande
våldsamhet, innan
utvecklingen
återtagit sitt jämnt
fortskridande lopp.
I det följande skola visas några exempel på det
inflytande de nya materialen och konstruktionerna
utöva på formbildningen.1

Den industriella husframställningen står ännu på

1 Sambandet mellan konstruktion och form påvisades i
föredraget medelst en serie ljusbilder. Av utrymmesskäl kan här
endast ett mindre antal införas.

experimentstadiet, även om både här i landet och
annorstädes beaktansvärda strävanden pågå. Målet
är ju ernåendet av en i möjligaste mån fulländad och
prisbillig standard med smidighet i tillämpningen och
innebärande en möjlighet att i största utsträckning
inskränka arbetet på arbetsplatsen till montage av
på fabrik framställda färdiga byggnadsdelar.

Man möter ofta den uppfattningen att
industrialise-sering av husbyggandet skulle vara oförenlig med
kraven på trevnad och skönhet. Att missförstånd
uppstå i estetiska frågor är intet att förvåna sig
över, då alla estetiska omdömen äro subjektiva och
dessutom ofta betingade av olika utgångspunkter.
Man har i allmänhet vant sig att icke kunna fatta
clet sköna i byggnadskonsten eller över huvud taget
nyttokonsten i annan bemärkelse än en individuellt
konstnärlig, och därav låtit föranleda sig till att
söka förädla den industriella standardvaran genom
att ge den ett stänk av pretentiös konstnärlighet, att
så långt möjligt söka efterlikna produkten av det
individuella, konstnärliga och hantverkliga arbetet.
Det ligger helt naturligt nära till hands vid en sådan
inställning att a priori förkasta strävandet att låta den
mekaniskt mångfaldigade standardprodukten verka
endast med de medel som betingas av dess egna
förutsättningar. Men det kan med skäl ifrågasättas,
om icke det senare strävandet representerar en högre
grad av respekt för verkliga konstnärliga värden än
det förra.

Visserligen proklameras det från vissa kretsar, att

Fig. 5. Opakglas har funnit riklig
användning både såsom fasadbeklädnad
och såsom invändig väggbeklädnad.
Rörande lämpligheten av dess användning
på sätt bilden visar, såsom fasadmaterial,
äro meningarna delade. Som en
olägenhet anföres att materialet fort nedsmutsas
och därför fordrar ofta upprepad
rengöring.

Fig. 5. Opakglas har funnit riklig
användning både såsom fasadbeklädnad
och såsom invändig väggbeklädnad.
Rörande lämpligheten av dess användning
på sätt bilden visar, såsom fasadmaterial,
äro meningarna delade. Som en
olägenhet anföres att materialet fort nedsmutsas
och därför fordrar ofta upprepad
rengöring.

Fig. 6. Hängverket, tidigare ofta tillämpat i brobyggnadskonsten, innebär större möjligheter än andra konstruktionssystem när det gäller rum
av mycket stora mått och kommer säkerligen att i fråga om rumsbildning ge upphov till förut oanade formupplevelser. Enligt uppgift är en
hängverkskonstruktion f. n. under uppförande för en brobyggnad över Hudsonfloden, där den fria spännvidden är över 1 000 m. Det är alltså
möjligt att, om ett sådant behov verkligen förelåge, övertäcka ett rum av denna bredd utan mellanstöd. Figuren visar en betydligt
blygsammare rumsbildning, ett projekt till ett överbyggt stadion. C:a 300 m fritt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:09:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tektid/1929v/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free