- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / Årgång 77. 1947 /
5

(1871-1962)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. 1. 4 januari 1947 - Bildtjänsten vid en modern dagstidning, av Carl Artur Bruno

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

11 januari 19 Al

5

Fig. 9. Ombrytningsskiss för förstasidan.

Den förnämsta sidan i en dagstidning är givetvis
den första, den som först kommer under läsarens
ögon. Här presenteras de viktigaste nyheterna och
här placeras också de bästa bilderna. Därför
nedlägges ett stort arbete på att få detta "tidningens
ansikte" så tilltalande som möjligt. Med ledning
av tillgängligt och väntat material uppgör
morgontidningens redaktionschef under eftermiddagen
ett schema över hur han tänker sig nästa dags
första sida, fig. 9 och 10. Rubrikerna bestämmes
och stilarna anges, och ur bildmaterialet utväljs
och inkomponeras de mest representativa
bilderna. Av sidans sju spalter fylls i regel ett utrymme
motsvarande minst tre av klichéer. En kopia av
förstasidesskissen går till klichéanstaltens faktor
för att ligga till grund för bl.a. den utsmyckning
av bilderna i form av urtag, tonstrimmor, ramar
kring porträtt etc., som ofta företas för att ge
mera liv åt sidan. Även alla övriga bilder, som
tillhör det allmänna reportaget, passerar genom
den centrala redaktionsledningen och beordras av
denna, medan de självständigt arbetande
specialavdelningarna, alltså sport-, dam- och
kåseri-sidorna, själva utväljer och beordrar sitt
bildmaterial. Mellan kl. 20 och 21, då tillräckligt antal
original hunnit samlas, sammanförs de i olika
"tagningar" för fotograferingen. Vid samma tid
lämnas uppgift till sätteriet på spaltantalet
beställda klichéer för formatbestämningen. Allt efter
som de olika negativen blir färdiga, lossas de
tunna kollodiumhinnorna från sina glas och
sammanföres till nya större före kopieringen på kli-

Fig. 10. Den färdiga tidnings sid an.

chézinken. Från varje sådant samlingsnegativ
görs en blåkopia, ur vilken de olika bilderna
klipps ut och tillsammans med sina original
sändes över till redaktionen. Därigenom får
nattredaktören möjlighet att på ett tidigt stadium
skriva bildunderskrifter och börja ombrytningen,
och sätteriet kan bygga in klichéunderlagen,
stegen, i formarna utan att behöva vänta på själva
klichéerna. Då dessa efter en eller kanske två
timmar blir färdiga kan de direkt läggas på sina
platser och formarna färdigställas, fig. 11.

Samtidigt kontrolleras att klichéerna ej blir
sid-vända. För att ge ett rättvänt tryck måste ju
själva klichén vara sidvänd och allså negativet
rättvänt, sett från skiktsidan. I den vanliga "raka"
kameran erhålles ett sidvänt negativ, som måste
vändas för hand via två fuktade makulaturark,
medan kameror med objektivprisma direkt ger ett
rättvänt negativ. Då endast en del av anstaltens
fem kameror är utrustade med prisma, kan
förväxlingar lätt uppstå, och detta är anledningen till
att det någon gång kan inträffa, att två
berömd-heter ses hjärtligt trycka varandras vänstra
händer, att skyltarna på en gatubild står i spegelskrift
etc.

Etsningen av en autotypi och en fototypi sker efter
ganska olika förfaringssätt. På grund av det större
avståndet mellan de tryckande elementen i den
senare, måste här ett större djup uppnås, ca 1 mm
mot autotypins 0,15 mm i dagerpartierna.
Fotoetsningen sker därför i ett flertal etapper,
omväxlande med invalsningar med tryckfärg av olika

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tektid/1947/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free