- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / Årgång 77. 1947 /
472

(1871-1962)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. 22. 31 maj 1947 - Färg och form, av Carl-Axel Acking

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3(472

TEKNISK TIDSKRIFT

Fig. 6. Komposition av Gösta Adrian Nilsson.

Fig. 7.
Komposition av
Bracque. En
avvägning
och
balansering med
raka linjer,
kurvor och
ytor av olika
valör och
textur.

Fig. 8.
Rafaels
madonna
med
kompositions-linjer inlagda
av Wanscher.

exakt samma ljushet men genom de olika
omgivningarna bedömer vi dem som olika.

Relativiteten i fråga om linjers och färgers
verkan gör det omöjligt att uppställa regler för
formgivarens arbete. Den estetiska forskningen arbetar

inte med exakta siffror och ger oss inga formler.
Vid sammanställning av linjer, ytor och
kroppar är det formgivarens egen genom övning
upptränade känsla för rytm, harmoni och balans
som från fall till fall avgör, hur han skall lösa
problemen. Vid proportionering av en yta kan det
likväl hända, men torde icke vara regel, att
formgivaren utgår från andras tidigare erfarenheter.
Vissa proportioner har sedan gammalt betraktats
såsom mera harmoniska än andra. Exempelvis
gyllne snittet är en välkänd
proportionerings-grund som både arkitekter, konsthantverkare och
typografer begagnat.

Det optiska jämviktsproblemet är som en
gung-bräda, på vilken det sitter en tjock man och en
liten pojke. För att få balans får tjockisen flytta
sig mot centrum. Skall vi studera
balansproblemet vid sammanställning av linjer och ytor har vi
god nytta av att iaktta den kubistiska eller
abstrakta målarkonsten. I Gösta Adrian Nilssons
komposition, fig. 6, är det inte bara linjebalans
det är fråga om, utan balans mellan ytor och
valörer. I fig. 7 har Bracque åstadkommit en
komposition med omväxlande raka linjer och kurvor,
mörkare och ljusare plan, ytor av olika textur,
allt sammanhållet och avvägt på ett skickligt sätt.
Varje slag av konstnärligt arbete innebär
komposition. Inget konstverk och ingen konstart kan
undvara kompositionen. Dikten, musiken,
arkitekturen, bildhuggarkonsten och måleriet såväl
som nyttokonsten kräver i lika hög grad en fast
och harmonisk uppbyggnad. Men kompositionen
är inte något utvärtes och tekniskt, den hör direkt
samman med konstskapelsens anda och karaktär
och bestämmes delvis härav och återverkar
samtidigt bestämmande härpå. Det genom sitt innehåll
betydande måste också i formellt hänseende
framträda väsentligt. Detaljerna får inte göra sig
obefogat gällande. I kompositionen ingår alltså en
avvägning mellan väsentligt och oväsentligt. Våra
målare har i alla tider mer eller mindre medvetet
byggt upp sina arbeten efter liknande principer.
Rafaels madonna har, fig. 8, rutats in av
konstteoretikern Wanscher och såväl Michelangelo som le
Corbusier har proportionerat sina fasader efter
bestämda geometriska principer som vi ser av fig. 9.

Vi har nu huvudsakligen intresserat oss för linjer
och ytor, men industrivarans formgivare liksom
skulptören arbetar med formen i tredimensionella
kroppar. Jämför vi 1800-talets Diana med den
klassiska lansbäraren, fig. 10, finner vi i den
förra en strävan att naturalistiskt, illusoriskt
återge en kvinnlig gestalt i rörelse, oberoende av
materialet. Silhuetten spretar tämligen ohämmad åt
alla håll. I den antika skulpturen däremot har den
mänskliga gestalten av konstnären omvandlats
och anpassats efter materialet, stenen, vilket har
givit skulpturen eget liv. Kompositionen är sluten
och alla delar och varje rörelse hålles måttfullt
tillbaka, inordnade under blockets samlande form.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tektid/1947/0484.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free