- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / Årgång 77. 1947 /
482

(1871-1962)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. 22. 31 maj 1947 - Den konsulterande formgivarens arbete, av Alvar Lenning - Industriell formgivning i utlandet, av Arthur Hald

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3(194 TEKNISK TIDSKRIFT

Fig. 12.
Soensk
den-talröntgen-apparat med
fri och
kraftfull exteriör.

friskande och omväxlande för en beställare att se
sin nya produkt i så att säga fotografisk
framställning, men risken är, att bilden blir långt
skönare än den verkliga produkten. En laverad bild
gjord efter alla konstens regler, med
färg-spruta och läckra dagrar — kan lätt bli en
förfalskning, en reklambild som är ägnad att locka
beställaren till osunda avgöranden. Varför
emellertid metoden så ihärdigt användes — speciellt av
amerikanska byråer — är dock nog mest för att
imponera och skaffa underlag för en saftig
räkning, eftersom det ju inte är vern som helst som

presterar en sådan teknik — åtminstone inte på
de vanliga ritkontoren. Dylika arbetskrävande
och dyrbara laveringar smaka sålunda
åtskilligt av bluff — för en sund presentation bör man
som sagt mycket hellre nöja sig med enklare och
snabbare maner. Ligger det sann förståelse och
talang bakom en uppgiftslösning, röjer sig detta
ändå, kanske rent av så mycket tydligare.
Formgivningskunskap är inte — som en del kanske
tror — identisk med förmågan att hantera en
sprutpistol och göra perspektivbilder. Om det
arbete, som bortslösas på vackra presentationer, i
stället lades ned på formgivningen såsom sådan,
skulle nog flertalet formgivningsmän kunna
fördubbla sin effektivitet.

Till sist några ord om modeller. Självfallet är
det långt gynnsammare med en modell eller en
attrapp i tre dimensioner än med en aldrig så
välgjord bild. Då fabrikanten i många fall behöver
en dylik attrapp ändå, t.ex. som hjälp vid
verktygstillverkning, och då en modell ofta kan
framställas långt billigare än en perspektivlavering i
amerikansk stil, är det min uppfattning, att
modeller äro det logiska steget för presentation, näst
efter råa idéskisser och ritningar. Modeller kan
man dessutom lätt ändra på. Men man skall inte
försöka tillverka dem själv — exempelvis av
plastelina. En god modellsnickare gör i de flesta
fall ett långt bättre arbete i trä (om han får den
tillsyn som behövs) än en formgivare i regel kan
göra med egna händer. Då är det också rationellt
alt man använder sig av
modellsnickaren-specialisten.

Industriell formgivning i utlandet

Hedaktör Arthur Hald, Stockholm

Industriell formgivning i utlandet är etl
omfattande ämne, om man skall försöka redovisa
strävanden och resultat i alla de länder, som har en
kvalificerad industriell produktion. I stället skall
jag försöka redovisa själva planeringsarbetet i
stort och några av resultaten i de länder där man
medvetet arbetar med den industriella
formgivningens problem. Jag har valt England, USA och
Schweiz, dels därför att materialet från dessa
länder är rikhaltigast, dels för att de tillsammans ger
en ganska rikt fasetterad bild. Tyvärr kan jag
stödja mig på självsyn endast när det gäller
England. Synpunkterna på övriga länder grundar sig
närmast på tidskriftsartiklar, litteratur och några
intervjuer.

745/749(100)

Storbritannien

Hur ett land angriper den industriella
formgivningens problem beror ju på hur pass vitt man
fattar ämnet och vilka drivfjädrarna bakom
intresset för den industriella formen är. I England
har begreppet "industrial design" framför aili
genom den stora utställningen "Britain Gån Make
It" både hos producenterna, handelns män och
konsumenterna blivit ett fältrop. Ja, i England
börjar till och med barnen att bli
"formgivningsmedvetna". Orsaken härtill är att engelsmännen
är fullt på det klara med att ett återvinnande av
förlorade exportmarknader och en utvidgning av
dessa förutsätter en god formgivning. "Skall vi
återställa vår industriella prestige efter kriget, så

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tektid/1947/0494.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free