- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / Årgång 83. 1953 /
349

(1871-1962)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. 17. 28 april 1953 - Reklamen och den moderna produktionen, av M. André Siegfried

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

28 april 1953

349.

där var och en känner igen sig. Skall man t.ex.
sälja möbler, kan det vara fel att illustrera sin
annons med en alltför lyxbetonad interiör,
därför att många köpare kommer att säga sig:
"Detta är inget för mig." Man har i sådana fall
allt intresse att använda en gemensam nämnare,
så att alla skall kunna säga sig: "Det här är
precis vad som passar mig, liksom det passar
alla andra människor!"

Ändå är jag störd av en utveckling som vi har
kunnat bevittna sedan några år tillbaka, och
som består i att dra till sig publikens
uppmärksamhet genom att utnyttja det säregna, till och
med ibland det fula. Jag har förvånats över att
under dessa sista år se hur man för vissa
reklammedel frivilligt väljer de mest skrikande
och våldsamma färger och sammansätter dem
på ett ytterst oväntat sätt.

Nu är det klart att man genom att chockera
drar till sig uppmärksamhet. Man riskerar inte
heller att förbli ouppmärksammad om man
antingen är mycket vacker eller mycket ful. Gäller
det inte att behaga, utan endast att säga: "Här
är jag", är det självklart att ett fulhetsrekord
också är ett sätt att bli uppmärksammad. Jag
måste erkänna det legitima i ett sådant sätt att
förfara, liksom jag nyss erkände att den
konstnärliga reklamen måste förbli ett medel.

Reklamen består emellertid inte bara i
teckningen, i måleriet. Den måste också uttrycka sig
i ord, klart, koncist och övertygande. Här hyser
jag den djupaste beundran för vad jag måste
kalla för en litterär konstart: nämligen konsten
att finna ett gott slagord, ett kristallklart
slagord, ett slagord som knyter till sig intresset.
Amerikanarna är mästare på området.
Fransmännen gör det kanske med mera esprit, men
amerikanarna med större skärpa och på sätt
och vis mera realistiskt.

Jag har tillåtit mig att beteckna denna
konstart som litteratur, därför att litteratur egentligen
endast är ett sätt att uttrycka sig. Och när
reklammännen uttrycker sig på detta sätt, under
svåra förutsättningar (lika svåra som det är för
en poet att skriva en sonett), då de är tvungna
att på sex ord, fyra ord, tre ord, säga allt vad
som måste sägas, då är jag full av beundran.
Och jag måste tillägga att då skriftställare, och
andra som är vana att skriva, ägnar sig åt denna
konstart, detta skapande av slagord, är de väl
värda de goda pengar som de eventuellt kan
förtjäna på det.

I reklamen gäller det också att på ett klart och
uppseendeväckande sätt uttrycka det väsentliga;
häri inbegriper jag användningssätt, utseende
och pris. Den som läser en annons eller ser på
en affisch måste omedelbart få veta vad det är
frågan om, hur varan ser ut, på vilket sätt den
kan vara av intresse för honom, vad den kostar
och var han kan finna den. Här ger oss reklamen

en utomordentlig lektion i tankereda. Skulle
Cicero i dag skriva om sin retorik, är jag
övertygad om att han skulle använda
reklammännens sätt att skriva.

En annan fråga: finns det någon moral inom
reklamen? Givetvis, men den är icke en
hundraprocentig moral. Jag tror överhuvudtaget inte
att reklamen alltid kan vara hundraprocentigt
ärlig, och jag tillåter mig att säga detta till
reklammännen därför att jag även säger det till
politikerna, till författarna, till alla dem
överhuvudtaget som har att övertala.

Om man endast behöver upplysa som en
professor, då bör man vara hundraprocentigt ärlig.
Men om man måste övertala, då kan man icke
längre vara ärlig in i det sista. Man måste välja.
Därmed naturligtvis inte sagt att man i ett
sådant fall är oärlig, inte alls. Det gäller ju inte
att säga något som inte är sant. Men om ett
faktum är mindre gynnsamt än ett annat, då
behöver man inte heller nämna det.

Det är inte mer än vad var och en av oss
dagligen gör. Det är också den moral som gäller för
verksamma människor. Napoleon har sagt: "En
kommuniké är ingen historieskrivning." På
samma sätt är ett gott reklamslagord icke ett
vetenskapligt baserat påstående, det är en form av
verksamhet, det är en form av förverkligande.

En varning må här vara på sin plats: ingen
reklam kan i längden vara effektiv om den är
oärlig. Amerikanarna, som är praktiskt lagda
människor, har kommit till slutsatsen att
ärligheten varar längst. Även om man inte har
fallenhet för att vara ärlig, måste det egna intresset
råda en till det. Om man nämligen säger: "Min
vara är bra", och varan är dålig, då kommer
det inte att dröja länge förrän köparen kommer
underfund med det. Med andra ord, att man
gör reklam för en vara, och fortsätter att göra
reklam för den, det är en garanti för kvalitet.
Det är också så att den vara som vill hålla
sig kvar på marknaden, som vill underhålla
hållfasta förbindelser med sin kundkrets, den varan
kan icke tillåta sig att vara oärlig i sin reklam.

I detta sammanhang måste jag erinra om ett
gott råd som har givits av världens största
realist, vilken ingalunda, som många kanske tror,
är MachiaveHi, utan gamle Baedeker med
resehandböckerna. Denne gav alltid sina läsare rådet
att ge rikligt med drickspengar om de ville
komma tillbaka. Men kommer man inte tillbaka, då
behöver man inte ge dricks!

Reklamens centrala roll i produktionen

I Frankrike ansåg man länge att ett sunt
företag icke gjorde reklam, och att om ett företag
gjorde reklam var det därför att det hade något
att dölja. Detta är ett fullkomligt barnsligt
begrepp, som vi nu har vuxit ifrån. Så snart som
vi vänder oss till allmänheten, måste denna upp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:37:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tektid/1953/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free