- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / Årgång 84. 1954 /
777

(1871-1962)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. 34. 21 september 1954 - Silkscreen — stenciltryck i stark utveckling, av Thorbjörn Vikander

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

777 september 1954

111

Silkscreen — stenciltryck i stark utveckling

Ingenjör Thorbjörn Vikander, Eskilstuna

De allmänt använda tryckförfarandena indelas
i tre grupper, högtryck, plantryck och
djuptryck. Till den förstnämnda metoden räknas
främst boktryck och anilintryck. Plantrycket
representeras främst av offsettrycket. Till
djuptryck hänförs rakeldjuptryck, koppartryck och
ståltryck m.m.

Ett förfarande som icke låter inrymma sig i
någon av dessa grupper får emellertid nu allt
större tillämpning. Detta kallas silkscreentryck
eller kortare silkscreen. Metoden är strängt
taget ett schablon- eller stencilförfarande. Det
som här närmast motsvarar tryckformen, består
av en rektangulär träram över vilken man spänt
en silkeduk, fig. 1. På dukens undersida fästs en
schablon eller stencil. De tryckande ytorna är
öppna i stencilen så att färgen där släpps
igenom. I övrigt är duken täckt för att hindra
färgen att tränga ut på tryckpapperet, som placeras
under dukramen. Färgen läggs på duken inuti
ramen och pressas med en guinmirakel genom
silkets och stencilens öppna delar, fig. 2.

Silkscreen är närmast àtt betrakta som ett
komplement till de övriga tryckmetoderna, men kan
i vissa fall när det är fråga om små upplagor
direkt konkurrera med de övriga metoderna.

Man har ännu inte någon lämplig svensk
benämning på silkscreenmetoden. Varken detta
ord, som närmast betyder silkenät, eller det av
artister använda uttrycket serigrafi är lämpligt.
Serigrafi är härlett av sericum som betyder
silke och grafein som betyder teckna. Ordet
serigrafi har man vedertagit som en beteckning för
screentryck gjorda av konstnärer, för att skilja
deras arbeten från kommersiella silkscreentryck.

Historik

Silkscreen är säkerligen den äldsta kända
tryckmetoden. Dess anor går tillbaka till tiden för
Ming-dynastin i Kina och byggandet av
faraonernas pyramider. Den tidens konstnärer
behärskade konsten att med öppna schabloner och pensel
eller borste mångfaldiga avtryck för att försköna
bostäder, bohag och husgeråd. Schablonerna
skars antingen i någon vävnad eller i papper.

Långt senare blev japanerna kända för sina
i papper konstnärligt skurna stenciler. Fristå-

655.39

ende bildöglor motsvarande t.ex. innerdelen av
ett O hölls på plats genom att man i stencilens
öppna delar lagt hårstrån kors och tvärs. Den
lösa bilöglan fästes med japanlack.

Därmed är steget ej långt till våra dagars
silkscreentryck med dukar av silke, nylon, organdi
och mässing. Det dröjde emellertid lång tid
innan silkscreentrycket kom i bruk igen. Metoden

Fig. 1.
Silk-screenram
färdig för
tryckning.

Föredrag i avd. Grafisk Teknik den 1 februari 1954.

Fig. 2. Sitkscreenram efter tryck; ramen uppfälld.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:38:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tektid/1954/0795.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free