- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / Årgång 85. 1955 /
605

(1871-1962)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

21 juni 1955

605

H

På Parapeten i Hälsingborg har Svenska Slöjdföreningen
och Hälsingborgs stad öppnat sommarens utställning H55,
Slöjdföreningens första stora program-manifestation efter
Stockholmsutställningen 1930.

Arrangörerna vill med H55 visa vår tids strävanden att
forma människans yttre miljö — samhälle, bostad och
bohag — till ett uttryck för vår tids behov och ideal. De vill
visa teknikens möjligheter att förbättra varuförsörjningen
för det stora flertalet, forskningens insatser och de
konstnärliga krafternas strävan att i produktionens tjänst
förena skönhetens och nyttans världar. H55 skall ge en
överblick över de hittills vunna resultaten av detta arbete.

Gör nu utställningen detta? Ja, inom en lagom begränsad
ram, och den gör det på ett festligt och smakfullt sätt.

En tekniker som går omkring på utställningen kan
knappast undgå att snart konstatera den lätthet varmed de
konstnärligt skapande människorna i dag umgås med
tekniken. De har lärt sig att spela på de instrument som den
moderna tekniken ställer till deras förfogande. Detta gäller
i särskilt hög grad arkitekterna. Se bara på Parapetens
"flottilj" av vita, lätta paviljonger, där inga
konstruktioner döljs, men inga heller framhävs i en förljugen "funkis".

En annan reflexion som tränger sig på är att marknadens
möjligheter har vidgats ofantligt sedan
Stockholmsutställningen. Av vad som där visades fanns knappast någonting
ännu i verkligheten. I dag är marknaden närmast överfull,
och så gott som allt som ställs ut på H55 kan köpas i affär.

H55 kan sägas bestå av tre delar: bostadsutställningen
norr om Konserthuset, en rad specialutställningar på
Parapeten samt konstindustrihallarna på Parapetens
utbukt-ning.

Bostadsavdelningens arkitekter Torbjörn Olsson och Sven
Silow har velat ställa en del av dagens väsentligaste
bvgg-och bostadsproblem under debatt. De visar hur nya
material och tekniker håller på att omforma de traditionella
byggmetoderna, vilka möjligheter som i dag står till buds
för en industrialiserad och därmed förbilligad
bostadsproduktion samt hur själva bostadsgestaltningen i planering
och inredning söker anpassa sig till nutida livsformer med
hänsyn till både kollektiva och enskilda behov.
Dessa debattinlägg i bostadsfrågan presenteras på
utställningen i form av konkreta exempel, vart och ett belysande
ett eller flera aktuella teman, dels i fem enfamiljshus, dels
i en hyreshusavdelning. Som jämförelse till det svenska
materialet visar sju länder — Danmark, Finland,
Frankrike, Japan, Schweiz, Storbritannien och Västtyskland —
var sin bostadslägenhet utvald som representativ för
respektive länders målsättningar.

Till Parapeten med dess specialutställningar leder över
järnvägsområdet en sju meter hög bro, varifrån man ser
hela Parapeten med dess smäckra paviljonger. Den första
man kommer till är Elhallen (Tekn. T. 1955 s. 248), där
Sven A Hansson och Anders Beckman har illustrerat
elektricitetens roll i den omdaning av vår miljö som den
moderna tekniken innebär.

Mot bakgrunden av en demonstration av kraftverkens
arbete och deras apparatur visas hur elströmmens
användning inverkar på arbetet på skilda områden — hur den
skapar säkerhet i trafiken, hur den förenklar arbetet i
verkstaden, i kontoret, i köket, och hur den gör vår fritid
längre och innehållsrikare. Med sin beundransvärda
begränsning av materialet, fyndiga och pedagogiskt välfunna
uppläggning samt rika användning av den utställda
teknikens egen teknik, blir Elhallen säkert inte vad
besökaren först glömmer, i synnerhet som hallen har en så
uppseendeväckande populärnyhet som Gustavsbergs och Agas
matbord av emalj med svarta varmhållningsytor.

Fig. 1. Utsikt norrut i Parapetens längdriktning från
Om-bord-hallens fartygsfönster, med Kullen skymtande i
bakgrunden. överst ser man barrestaurangen "Bar 55", vars
andra våning sträcker sig över Parapetens hela bredd och
som har uteservering på vindskyddade gradiner mot söder.

Fig. 2. Färjorna till Helsingör stryker som synes tätt förbi
den svenska konstindustrihallens 75 m långa glasfasad,
som vetter mot den inre hamnbassängen. Mot ljuset står
vackert en Stobo-textil, komponerad av Göta Trägårdh.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 16:25:26 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tektid/1955/0625.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free