- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / Årgång 92. 1962 /
854

(1871-1962)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1962, H. 33 - Drupamässan 1962, av Gösta E Carlsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

maskiner för etsning av stora omslagsplåtar
("wrap-aroundplåtar") och kompletta
utrustningar av olika fabrikat för framställning av
Dvcril-klichéer. Man måste dock konstatera, att
även om fotosättmaskinerna visade en hel del ej
oväsentliga förbättringar, så saknas ännu den
enkla och ej alltför kostnadskrävande
maskinen för ren slätsättning, som synes vara en
förutsättning för en mer omfattande övergång
till rotationstryckprincipen.

Man kunde med speciellt intresse konstatera,
att ett flertal pressar konstruerats för
kombinationer av olika tryckförfaranden. Först och
främst måste man då nämna Heidelbergs nya
sensationella lilla arkrotation, i vilken man
kan trycka antingen boktryck, offset eller
torroffset. Men dessutom fanns pressar för offset
och torroffset, offset och flexografi, djuptryck
och flexografi samt även boktryck och
flexografi. Detta utgör ju ett intressant tecken på
den tendens till utsuddning av de tidigare
alltid mycket starkt betonade gränserna mellan
de olika tryckförfarandena, som i olika
sammanhang gjort sig gällande under den senaste
tiden och som givetvis måste få vittgående
konsekvenser i fråga om yrkesutbildning och
rekryteringsfrågor inom den grafiska branschen.

En annan starkt framträdande trend hos
denna mässa var den stora ökningen av utställda
maskiner och material för offset sedan
föregående Drupa. År 1958 visade 14 firmor
offsetplåtar, nu var antalet 32 och utställarna av
off-setrullrotationer hade ökat från 11 till 16.

Sättning

Det framhölls nyss att utvecklingen inom
fotosättningen ej ännu resulterat i någon
tillräckligt billig maskintyp för allmän slätsättning.
Man kunde dock konstatera, att åtskilliga
nyheter framkommit och att målet för dessa
varit att göra produktionen snabbare och
billigare. Photon eller Lumitype, som tydligen blir
namnet för denna maskin i Europa, har
avsevärt förändrats och man har i de fem olika
modeller som nu tillverkas konsekvent skilt
fotoenheten från skrivenheten och styrningen
av den förstnämnda sker med en perforerad
remsa, fig. 1.

Tre av modellerna fordrar de speciella
Lumi-type-perforatorerna och erbjuder olika
möjligheter i fråga om sättning efter viss layout,
stilblandning och blandning av olika typgrader i
samma rad. En fotoenhet är konstruerad för
körning med remsa från en vanlig
Monotype-skrivmaskin och en annan för teletyperemsor.
Fotoapparaten kan klara en produktion av
30.000 tecken per timme, varför man kan
kombinera en fotoenhet med flera skrivmaskiner.

Allers sättningsmetod är väl ej vad man i
egentlig betydelse kan beteckna som ren
foto-sättning då den ju innefattar utskrivning av
texten på en ombyggd elektrisk skrivmaskin
med efterföljande fotografering av denna text
i en automatisk kamera, som förlänger eller
förkortar raderna till inställd satsbredd. Slut-

854 teknisk tidskrift 1 962 h. 30

resultatet är dock text på film, varför det kan
vara berättigat att hänföra även denna metod
till fotosättning. Den demonstrerades som ett
led i hela den integrerade metod för
produktion av dagstidningar i offsettryck, som Äller
givit namnet No-hot-metalmetoden och som
naturligtvis tilldrog sig ett enormt intresse.

Även de metallgjutande sättmaskinerna
utvecklas i rask takt, och den stora nyheten här
var Linotype’s Elektronmaskin, som nu för
första gången visades i Europa. Denna
uppvisade en mängd maskinella förbättringar.
Matristransporten var helt annorlunda än på tidigare
modeller, och samlingselevatorn hade
eliminerats. Utslutning och magasinsskiftning
åstadkoms på hydraulisk väg. Den var speciellt
konstruerad med tanke på teletypesättning och
vid sådan är tangentbordet, som dock finnes
kvar för manuell sättning, urkopplat. Vid
tele-typestyrning är gjuthastigheten så hög som 15
tidningsrader per minut.

Reproduktionsteknik

Även inom reproduktionsområdet var antalet
utställare mycket stort och en mångfald nya
material, metoder och maskiner framvisades.

En anmärkningsvärd nyhet var Kodaks
Trimask-film, som är en produkt liknande
Multi-mask och som man länge hört om.

En i sitt slag revolutionerande nyhet, ja
kanske den enda av alla utställningsobjekt, som
med rätta bör ges detta epitet, var Du Ponts
Cronar Conversion film. Denna film möjliggör
en helt ny metod för överföringen av en
boktrycksform till en fotomekanisk tryckplåt för
tryckning i boktrycksrotation, offset eller
djuptryck. Filmen är ej fotografisk utan
tryckkänslig och består av ett skikt, som blir transparent
under tryck, på en folie av polyesterplast.
överföringen sker i en speciell maskin
(clari-fier) i vilken filmen placeras över formen med

Fig. 2.
Heidelbergs arkrotci-tion 40 X 57 cm
för boktryck,
indirekt
boktryck eller
offset.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:45:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tektid/1962/0884.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free