- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / 1871-1920. Jubileumsskrift utgiven med anledning av tidskriftens 50-åriga tillvaro /
95

(1871-1962) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HUSBYGGNADSKONST

95

Fig. 10.

frågan, i vad mån vår moderna arkitektur använder sig
av en sådan formgivning på byggnadsdelarna, att materi*
alet konstruktivt sett blir harmoniskt utnyttjat.

För att med en jämförelse precisera synpunkterna
må påpekas, att t. ex. en porslinsvas av normala dimen*
sioner har ett så pass stort överskott på hållfasthet, att
den kan i det närmaste formas enligt konstnärens alla
nycker. Formernas skönhet blir här huvudsaken, all*
deles oavsett om de äga något konstruktivt berättigande.
Vid byggnadsverket måste konstruktionens form vara
sådan, att materialet blir ändamålsenligt utnyttjat, d. v. s.,
så att det förmår bära sin last med minsta möjliga an*
strängning.

Man kan med hjälp av nutidens teknik enkelt nog
synda mot denna regel. Det möter ingen svårighet
att bygga ett hus i form av en förstorad vas eller rokoko*
byrå med deras buktiga sidor och svängda former.
Den som vill kan giva sin fantasi fritt lopp. Om
denna form av arkitektur är medveten hos dess skapare,
må dess värde diskuteras esteter emellan, med ingen*
jörers arbete, där minimiekvationen ger svaret på tvis*
tiga frågor, har den intet att skaffa, utan är renodlad
porslinsarkitektur, utan samband med byggnadskonsten.
De arkitekter, som sålunda frigöra sig från byggnads*
konstens lagar, borde hava ett rikt och tacksamt arbetsfält. Hitintills tyckes emellertid
deras fantasi icke hava räckt till för nyskapande, utan begränsar sig till felaktigt
kopierande av gamla byggnadsmotiv. Det vore önskvärdt att någon gång få se en
verkligen på allvar frigjord arkitektur, något à la våra futuristiska eller naivistiska
målningar, törhända skulle den därefter kom*
mande reaktionen bliva välgörande.

Då porslinsarkitektur uppträder omed*
vetet, bör den i byggnadskonstens intresse
nagelfaras. Detta har blivit av allt större
nödvändighet i järnbalkarnas och den ar*
merade betongens tidevarv, då ofta dolda
bärande konstruktioner som dekorationer
behängas med meningslöst lånade konstruk*
tionsdetaljer från gångna byggnadsepoker,
under vilka form och konstruktion voro ett.

Författaren vill för sin del uppställa kra*
vet, att en byggnadsdel i första hand skall
givas den form, som tillåter den att med
minsta möjliga materialansträngning bära
sin last, och att, där materialet i sig är oskönt,
det dekoreras, utan att dess former döljas.
Putsen och mosaiken äro härvid klassiska och
eftersträvansvärda exempel på dekorationer.

I andra hand må uppställas kravet, att
ett dekorerande skal, som helt döljer den

Fig. 11.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Sep 6 16:09:43 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tektid/50ar1920/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free