- Project Runeberg -  Teknisk Tidskrift / 1871-1920. Jubileumsskrift utgiven med anledning av tidskriftens 50-åriga tillvaro /
98

(1871-1962) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

98

CARL FORSSELL

Ett markerat symptom på den svaghetsperiod, svensk arkitektur för närvarande
genomgår, är den byggnad, som uppförts i hörnet av Kungsgatan och Sveavägen och
lär vara en försmak av den arkitektur, vi hava att vänta längs den nya Kungsgatan
(fig. 13). En rad stora, kraftiga kolonner bära en krönande bjälke, vars uppgift
synes vara att låta sig bäras av dessa kolonner. Valven i hörnpartiet böja sig, fri*
gjorda från all förnuftig mening, i —»båge (jmfr fig. 8), valven över bottenvånin»
gens fönster i övrigt hava slutstenarna så kraftigt markerade, att det varit berättigat
vid spetsbågar under pelare, men icke här, där slutstenarna sitta — under fönster.
Byggnaden i fråga är ett koncentrerat uttryck för dekadanssymptomen i nutida svensk
arkitektur.

Understundom ser man en uppenbar strävan från arkitekthåll att använda de
moderna byggnadsmaterialen konstruktivt riktigt och att samtidigt nå ett konstnärligt
resultat. Ett belysande fall härav är Intima teaterns salong (fig. 14). På författaren
har denna städse gjort intryck av en ärlig strävan, som olyckligt begränsats av bri»
stande kännedom om konstruktionens sanna väsende. De kantiga former, som de
armerade betongbalkarna hava i konstruktionshandböckerna, äro framför allt moti*
verade av strävan att spara virke vid formarnas utförande. En harmonisk formgiv*
ning åt konstruktionen såsom sådan giver smidiga övergångar och mjuka former.
Skarpa hörn äro konstruktivt sett ett oting. Gäller det att i en omgivning med
konstnärliga anspråk visa en armerad betongbalk i sina nakna former, har man så»
ledes alla skäl att offra några 10*tal kronor på att jämna av formerna och således få
fram den verkliga, harmoniska konstruktionen. På den som förstår konstruktionens
innebörd verkar Intima teaterns salong omändrad fabrikslokal, där pengarna tagit
slut vid putsningen av de svalboformade balkongerna, så att man icke haft råd att
putsa balkarna under dem.

Självklart är ju, att då arkitekten står oförmögen att självständigt handtera de
enkla konstruktiva uppgifter, som ovan behandlats, så kan han ännu mindre behärska
husbyggnadskonstens mera krävande moderna former.

Det samtidigt både tekniskt och konstnärligt högt stående arbete, som måste pre»
steras innan våra nya konstruktionsmaterial, götjärn och armerad betong, stöpas i på
samma gång ändamålsenliga och sköna former, har man under närvarande förhål*
landen föga skäl att hoppas på. Profanbyggnadernas mission, att låta de nya mate*
rialen fritt söka sina arkitektoniska former, hämmas dels av våra arkitekter, som med
våld söka tvinga på dem gamla byggnadsmotiv, dels av ingenjörerna, då dessa ofta
medvetet söka åstadkomma sköna skapelser och därvid fördärva både konstruktion
och skönhet (typiska exempel: S:t Eriksbron och Kungsgatans bro över järnvägen).
Endast slumpen skänker oss då och då en ingenjörsmässig konstruktion av tillta»
lande utseende.

Carl Forssell.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:07:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tektid/50ar1920/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free