- Project Runeberg -  Tidskrift för hemmet, tillegnad den svenska Qvinnan/Nordens qvinnor / Åttonde årgången. 1866 /
221

(1859-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

’221

verka i strålen och framkalla afvikelser; de olika dropparne
utkastas med mycket olika hastighet och genomlöpa derföre
också olika parabler, i hvilkas mångfald dock alltigenom
uppenbarar sig samma lag, samma grund-enhet. Man kan ej
betvifla att just den olikhet i hastighet, hvaraf dessa
parablers olika rörelser bero, äfven regelbindas af en lag, en
omständighet, som ock bidrager att tillfredsställa sinnet.
Innehållet får sålunda en egen rikedom af tankefullhet.

De ljusfenomener vi iakttaga i en vattenkonst stegra
äfven lifligheten af de intryck, som uppstå hos oss under
betraktandet deraf. Det från vattenstrålen kommande ljuset
har något egendomligt och liknar hvarken det som utgår
från klara glasperlor, eller det som tillbakakastas af ett
stillastående vatten. Det har ett eget skimmer, orsaken härtill
är nära till hands, och ligger i sakens natur. Medan
spring-vattnet på visst sätt föresväfvar vårt sinne såsom en stående
figur, i det att de droppar, hvilka viel fallet lemna sina rum,
ersättas af andra, mottaga vi naturligtvis likväl ljuset derifrån
med alla de dallrande rörelser, som tillbakakastningen från
de oupphörligt omvexlande föremålen måste åstadkomma.

Det är ej blott dropparnes rumförändring som här
åsyftas, utan äfven tvänne andra förhållanden; det ena, förut nämndt,
är den oupphörliga formförändring, som frambringas i hvarje
droppe, genom de inre svängningarne och som visserligen
försiggår så hastigt, att man ej kan urskilja det deraf
fram-bragta intrycket, men som icke destomindre meddelar det
tillbakakastade ljuset en egen karakter; det andra består deri,
att droppserierna egentligen äro sammansatta af både stora
droppar och af mycket små, som ligga emellan dessa. Till
följe af allt detta emottager ögat en hel, i det inre
sammanbunden och ordnad följd af ljusintryck, som ej kan likna det
från orörliga, genomskinliga kroppar.

Men sinnet erfar olika intryck genom vattenkonster af
olika storlek och kraft. Ju större vattenkonsten är, och med
ju större kraft den spelar, ju finare bli dropparne, ju mindre
prägeln af lugn, af hvila i rörelsen. Alltför små
vattenstrålar väcka vårt löje, såsom misslyckade försök, ja, man kan
säga att de intryck vi erfara genom ett aktgifvande på dy-r
lika springande vatten vexla efter dessas olika form och
volym. De stora fontänerna, hvilka brusa och skumma och
likasom öfverväldiga med sin kraft, synas mest passande för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:58:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tfh/1866/0251.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free