- Project Runeberg -  Tidskrift för hemmet, tillegnad den svenska Qvinnan/Nordens qvinnor / Elfte årgången. 1869 /
97

(1859-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

97

hennes förtrogna ungdomsväninna yttrat till förfrn, och häri ligger
V&l, moraliskt vacker, grunden till den tendens-prägel flera af
hennes skådespel bära; likasom detta »begär» blef, i handling,
bestämmande för hennes korta, men minnesgoda lif på jorden.

En ovanlig produktivitet utmärkte hennes författareskap,
men, med den anspråkslöshet som städse tillhörde henne, stannade
kännedomen om hvad hon skref länge inom den närmaste
familjekretsen. Hennes nära vänner utom denna erforo väl att lion
diktade, men huru och hvad, — det gömde hon för sig sjelf och de
närmaste. Till offentligheten dristade hon icke vädja förr än
hon skrifvit mycket; det skedde dock redan vid 22 års ålder,
men under slöjan af den djupaste anonymitet. Med »Filantropen»,
en liten enaktspjes, beträdde hon 1847 tiljan för första gången
på Djnrgårdsscenen; tjugusju gånger uppfördes stycket med stort
bifall »Mor och döttrar» efterträdde redan samma år Filantropen
och gafs först på dåvarande Mindre theatern, sedan på andra
Stockholmsscener, tillsammans 16 gånger. Efter dessa båda
skådespel följde ensamt under åren 1849—53 icke mindre än omkring tjugu
serskilda stycken, mest originaler, deribland några skrefvos
tillsammans med äldre systern Louise (den nuvarande fru
Stjernström) under pseudonymen Blinck och Malméen, till någon del
öfversättningar och bearbetningar, hvaraf flera af betydligt
omfång. Författarinnans poetiska fallenheter togo härvid ut sin rätt
i en myckenhet kupletter och sångnummer här och der inströdda
i åtskilliga bland dessa stycken; mer än en af dessa kupletter
(t. ex. »Hjertat», »Uret» i »Längtan efter äfventyr», som uppförts
omkring sextio gånger) hafva gjort sin rund kring landet, ljudat
från pianon i alla delar af riket.

»Tendensen» spelar en framstående roll i de mest betydande
bland originalprodukterna från denna tidrymd, och i den
riktningen skrefs redan »Filantropen». Att »tendensen» hindrar,
åtminstone försvårar, en fullt konstnärlig behandling af dramat torde
få anses temligen gifvet; den förtager äfven i mer eller mindre
mån dettas allmängiltighet och oförgänglighet, förvandlar det lätt
till konjunkturstycke, hvilket en æsthetisk produkt aldrig bör
vara; men »tendensen» får vanligen i denna art af skriftställeri,
såsom i flere andra, en mäktig bundsförvandt i tidens, stundens
bifall och det vore obilligt att begära det en dramatisk författare
skulle försmå detta. Det tillföll ock i rikt mått »Tidens strid»,
»Hos oss», »Ett blad ur samhällslifvets mysterier»,
»Tidningsskrif-varen», »Läsarepresten» m. fl. Det sistnämnda stycket måste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 02:59:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tfh/1869/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free