- Project Runeberg -  Thorvaldsens Biographi. Efter den afdøde kunstners brevvexlinger, egenhændige optegnelser og andre efterladte papirer / 2. del. Thorvaldsen i Rom, 1805-1819 /
267

(1851-1856) [MARC] Author: Just Mathias Thiele
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

267

fremtraadt i Thorvaldsens Sicel, og hvorledes han efter-
haanden har tilegnet sig den, saa at han nn kunde gienfode
den af sit Eget, lader sig nogenlunde paavise.

Zodga P) havde paa sine Sommervandringer i Nær-
heden af Frascati oftere paa Villa Montalto glædet sig ved
den poetiske Allegori i et Billede, forestillende den bevingede
Nyk, som med sine to Børn ved Brystet, flygter for den
frembrydende Morgen. Paa dette Billede, kan man antage,
har han giort Thorvaldsen opmærksom, og maaskee endog
at han har ført ham derhen, for at see det-

Desuden havde Thorvaldsen allerede langt tidligere giort
Bekiendtskab med en Composition af Carstens, hvori
Natten er fremstillet, siddende med sine to Børn, Søvnen
og Døden, i Skiodeth En anden Tegning af samme
Maler, som fremstiller den tilslorede Nat, var i Thorvaldsens
Besiddelse og hang, idetmindste senere, i hans Sovekammer,
ligeoverfor Sengen. Det manglede saaledes ikke paa Motiver
udvortes fra, og under deslige stadige Indvirkninger, var
hans eiendommelige Fremstilling efterhaanden bleven moden.

Sidestykket, Basrelieffet Dagen fremstiller den livfulde
Hemera, eller maaskee rigtigere , Eos, svævende over
Jorden og udspredende Morgenens Roser over den oftlige
Himmel. Paa hendes Skulder støtter den muntre H esperus
sig og lofter høit sin Fakkel.

Til Valget af denne Modsætning har Tanken ligget
Kunstneren nær i Guido Reni’s« bekiendte Billede iPaladset
Rospigliosiz Fremstillingen og Compositionen laa derimod

I Welcker, Zoisgas Leb. ll. p. 285.
") Moritz’s Gdtterlehre. Tal-. 45.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:06:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/thorvaldbi/2/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free