- Project Runeberg -  Cha-no-yu. Japanernas teceremoni /
21

(1911) [MARC] Author: Ida Trotzig
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

må framställa, af ser kakemonon dock alltid att leda tanken i
en viss åsyftad riktning, t. ex. till naturens skönhet eller till
ef-terföljandsvärda föredömen af mod och storsinthet. Allt står dock
i närmaste samband med den symboliska betydelsen af hela
ceremonien.

Sålunda har hvarje föremål i cha-no-yu sin särskilda
betydelse och för det mästa äfven sina betydelsefulla namn, hvilkas
djupa undermening mången gång icke är lätt att genast ana.
Tekittelns form t. ex. skall erinra om och representera Japans
oförlikneligt sköna, heliga berg Fuji-yama. En annan gång
gifves tekitteln en form, som skall symbolisera den landtliga
hyddan. Tekittelns rituella namn kunna vara sådana som
Senbon Matsu d. ä. “tusen tallar", hvarvid åsyftas en alltid ostörd
lycka, eller Yoruzuya, "långt lif“, hvilket innebär en önskan,
att deltagarne i ceremonien må njuta glädje och framgång under
ett långt och lyckosamt lif.

Tevispens strån skola symbolisera den gloria, som omgifver
hufvudet hos gudinnan Kwannon, barmhärtighetens gudinna.
Men då glorian intet annat är än en bild af solen, så blifva
vispstråna en bild af solens strålar, symboliserande ljuset, lifvet.
Teburkarna kallas Omoi gawa, “den djupa floden“, äfven
Miyagi-no, hvilket är namnet på vidsträckta fält i Japan,
berömda för sina fagra höstblommor. Tekoppen benämnes “ärade
gäst", “gyllene säf“, “stående stork“ o. s. v.

I allt spårar man hänsyftningar på innehållet i naturens och
religionens stora och heliga böcker, allt utgör en maning att i
dem söka sanningen och visheten. Men det stannar ingalunda
härvid. Vid användandet och ordnandet af dessa föremål måste
man noga iakttaga att tillämpa den i de gamla österländska
religionerna liksom ock i den kinesiska filosofien förekommande
grundläran om dualismen samt den manliga och
kvinnliga principen. Inom den kinesiska filosofien benämnes dessa
principer in och yo. Yo är den manliga, den aktiva principen,
det är himmelen, mannen, det starka, kejsaren. In åter är den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:06:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tichanoyu/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free