- Project Runeberg -  Cha-no-yu. Japanernas teceremoni /
32

(1911) [MARC] Author: Ida Trotzig
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rummet bör således erinra den inträdande om ödmjukhet och
ringhet.

Under sina studieresor hopsamlade Rikkiu rikt material ur
naturen och människolifvet. Äfven af de obetydligaste
företeelser förstod han att draga nytta i och för teceremoniens rätta
utförande. Den omständigheten, att det i det gamla Japan var
sed, att husets invånare samlades kring den i rummets midtflam-

Fig. 13. En af gästerna kryper genom inträdesluckan, under det en af dem
kvarstannar vid vattencisternen.

mande, husliga härden, gaf honom idéen att förflytta eldstaden
i terummet från rummets ena hörn till dess midt.

En fläck på väggen, hvarest putsen bortfallit och
bambustommen låg blottad, gaf honom idéen till en egendomlig och
numer omtyckt fönsterstil, kallad Nouri Nokoshi Mado, d. ä.
fönstret, hvarå färgen utelämnats.

Ett fönster, som mycket ofta förekommer, är Metsuke Mado,
väktarefönstret, hvars namn antyder, att man fordom haft väk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:06:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tichanoyu/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free