- Project Runeberg -  Tiden / Femtonde årgången. 1923 /
461

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 7-8, 1923 - Marcus, Carl David: Strindbergs naturalistiska skådespel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STRINDBERGS NATURALISTISKA SKADESPEL

461

nad 1889, att han skrivit en briljant Edgar Allan Poe.
Strindberg har i Biskras gestalt skapat en genial variation av sin
kvinnotyp. Liksom Christine i Mäster Olof, Margit i "Herr
Bengts hustru", Margareta i "Gillets hemlighet", är hon i
främsta rummet instinktvarelse som förmår älska en man, men till
all lycka fullständigt fri från oceidentens teoretiska barlast, en
öknens och de höga bergens starka, harmoniska, blodfulla varelse, i
stånd till en hjältemodig handling. Ty det är farligt att ta livet av
en fientlig inkräktare, i synnerhet med hjälp av den fruktansvärda
Samum. Och när hon går att mörda den franske officern, sker det
icke av samma motiv som driva en Laura framåt, icke hatet mot
mannen som sådan utan mot mannen som representant för fiendefolket.
Hennes farliga handling är sedligt berättigad som nödvärn, och blir
det i än högre grad, då hon som belöning blir sheikens hustru oeh
skall föda sitt folk nya söner, vilka skola ta vid i kampen mot allt
förtryck, där hon slutat. Hon känner sig vara utkorad av sin Gud
i lika hög grad, som Schillers "Jungfrau von Orléons".

Den stackars löjtnanten hade måhända kommit helskinnad undan
Samums fasor bakom tältet om han inte råkat i klorna på den
fanatiska Biskra. Att denna öknens dotter arbetar med medel, som
komma hypnotismens mycket nära, är med tanke på hennes ursprung,
alls icke märkvärdigt. Med sin förintelse vilja och demoniska kraft
suggererar hon hans redan förut omtöcknade hjärna fram till
fullständig undergång, och med en kvinnas diaboliska grymhet finner
hon utan en sekunds överläggning hans sårbara sidor. Det är icke
ett tankemord — som ävenledes skulle sysselsätta Strindberg — utan
ett fantasimord, som utslätas i sanden av Samums heta andedräkt.

Biskras sydländskt heta typ är en förelöpare till två dramatiska
gestalter, vilka, understödda av en genial musik, bli ryktbara över
hela världen, Oscar "Wildes "Salome" och Hugo von Hoffmannsthals
7 ’Elektra’’; bådas instinktliv är dock smittat av tidens smak för det
perversa, som saknas hos Biskra, men däremot återfinnes hos Fröken
Julie.

När Strindberg i början av 90-talet efter en kortare paus
återupptar sin dramatiska produktion återfinner man de två grupperna från
den första, utan gensägelse mycket större perioden, shetchen och det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:10:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1923/0465.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free