- Project Runeberg -  Tiden / Femtonde årgången. 1923 /
474

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 7-8, 1923 - Norlén, Gunnar: Musik och bildande konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

474

GUNNAR NORLÉN

Liksom vidare en lärjunge till van Eyek, Antonello da Messina,
överförde oljemålningen till Italien och speciellt till Venedig, så
vandrade även den nederländske tonsättaren Willaert dit, lärde
venetianarna tjusningen hos koloristiska verkningar inom musiken
och blev grundläggaren av den venetianska skolan. I Italien
uppstodo på de platser, där målarskolor blomstrade, även musikskolor,
så — utom i Venedig — i Umbrien, Neapel, Bom och främst i
Tos-kana. Kulturens höga ståndpunkt därstädes och det rika andliga
livet visade sig oerhört fruktbärande även för musiken, och så kunde
här till exempel operans första trevande försök spåras. Alla dessa
musik- och målarskolor hava en gemensam, alldeles säregen prägel
alltefter platsen, där de blomstrade. Och överallt inom det
italienska måleriet skönj es glädjen över musik, vilket särskilt framträdde
i representationsbilderna: nästan genomgående äro de tronande
madonnorna omgivna av musicerande änglar, som än kringsväva
dem som en gloria, än ligga med lutan vid deras fötter, såsom de
förtjusande små änglabarn, som äro karakteristiska för den
venetianska skolan.

I motsats mot vad fallet var i det italienska måleriet finna vi i det
samtida gammaltyska dessa musicerande änglar ganska sporadiskt,
så till exempel hos Stefan Lochner, tillhörande den gamla
Kölner-skolan, som för övrigt står helt under inflytande av de
musik-älskande nederländarna. Eller hos Mattias Grunewald, vilken kan
sägas intaga en särställning inom den gammaltyska konsten.
Liksom Mariakulten aldrig nådde samma intensitet i Tyskland som i
Italien, där den en tid helt och hållet behärskade konsten, så få i
Tyskland madonnaavbildningarna vika för de dramatiskt rörliga
framställningarna av passionshistorien, vilka nådde sin högsta
fulländning i Adam Kraffts Stationes och Durers träsnitt. Genom
reformationens stora omvandling i Tyskland och genom den mot
bildkulten fientligt stämda protestantismen avbrytes här plötsligt
den bildande konstens utveckling. Däremot var protestantismen
befordrande för musiken som nu kunde utveckla sig friare och rikare.
Till den bildande konstens äldre passionsverk ansluta sig nu även
inom musiken en Bachs och Händels stora, dramatiskt rörliga
passioner, i musik målande protestantismens ande. Men varken Bach
eller Handel förmådde då att fullständigt tränga igenom; senare
blev detta svårt ännu för Haydn och Mozart, ty under 1700-talet
hade den italienska konsten slagit fast rot överallt i Tyskland och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:10:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1923/0478.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free