- Project Runeberg -  Tiden / Femtonde årgången. 1923 /
483

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 7-8, 1923 - Norlén, Gunnar: Musik och bildande konst - Carleson, C. N.: Diktaturer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DIKTATURER

För TIDEN av C. N CARLESON.

CQTT OMSTRITT OCH SVÄVANDE BEGREPP TJÄNAR

gf*) ordet "diktatur" som namn på all den skiftande
maktutöv-^-^ ning, som icke faller eller kan falla inom de olika gängse
kategorierna av "krati". Diktatur är icke givetvis autokrati,
aristokrati, oligarki ej heller demokrati, om än så klassbetonad. Det är
emellertid en funktionsform, som kan uppstå under precis vilka
författningar som helst, den kan till och med vara förutsedd och
preliminärt paragraferad i en författning eller ingå i det allmänna
föreställningssättet såsom någonting självklart under vissa yttre eller
inre statliga och politiska förutsättningar. I folkens hävder ha ofta
regimer under förklädande namn varit faktiska diktaturer. Under
förra hälften av 1700-talet var t. ex. en Walpole’s långvariga
whig-styre i England knappt annat än en beslöjad diktatur — stödd på
en av en grupp adelsätter behärskad valrätt och ett korrumperat
parlament. William Pitts därpå följande regering kuvade parlamentet
genom att resa en folkstorm för kolonialkrig mot Frankrike.
Cha-thams maktutövning närmade sig diktaturen.

Mellan "de rena", de begrepps- och prineipklara formerna för
statlig makt givas talrika nyanser, utvikningar rubba de aldrig
riktigt fasta linjerna för styrelsesystem, underlaget når sällan en fullt

ten. Dessutom ge de oss mången föreställning om de gamla folkens
seder och bruk i samband med musiken. Och även att redan under
denna gråa forntid musik, diktkonst och måleri varit nästan
oskiljaktiga från varandra, lära oss dessa rester från en svunnen tid.

Vi hava sett, att detta nära sammanhang bevarats ända till våra
dagar, och att alla konstarterna bilda ett växelvis influerande,
harmoniskt helt, en enhet, såsom också Ludwig Eckardts ord bekräfta:
"Glöm ej deras gemensamma källa! Efter samma lagar och för
samma mål arbeta de alla; även om vägen är olika — konsten är en.’’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:10:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1923/0487.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free