- Project Runeberg -  Tiden / Sextonde årgången. 1924 /
175

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 3, 1924 - Jacobsson, Malte: Massan och den enskilde

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

massan och den enskilde 175

vetna driftfundamentet blottlägges. Mass-själen får därigenom stor
likhet med primitivt och barnsligt själsliv. Massan är impulsiv,
nyckfull och retlig. De impulser, som massan följer kunna vara
goda eller onda, den följer dem blint, så inte ens intresset för
självbevarelse kommer att göra sig fullt ut gällande. Den tål inget
uppskov med förverkligandet av det den trår efter. Och kritiklös som
massan är, låter den sig ledas ut i det omöjliga, den tänker i bilder
och vet inte vad tvivel och ovisshet är. En misstanke blir strax
till visshet, en spirande ovilja till obehärskat hat — alldeles som i
drömmen eller hos barn. Den som skall kunna verka på en sådan
mass-själ får inte arbeta med alltför nyanserade logiska argument,
det gäller att producera suggestiva motbilder eller nya slagord.
Slagordet betraktas av massan nätt upp som en övernaturlig makt.
Det är som tabu för den primitive: en magisk kraft som anknyter
sig till ett namn, ett ord.

Sigmund Freud har i sitt ar^bete ’’Massenpsychologie und
Ich-analyse ’’ gillande refererat dessa Le Bons jämförelser mellan massan
och den primitive och kompletterat dem med en tolkning ur sin egen
psykoanalytiska hypotesarsenal. Den sammanhållande kraften i
en massa är menar Freud av libidinös natur, ’’Eros, der Allés in
der Welt zusammenhälf (sid. 45). Medlemmarna i en massa ha
ett gemensamt objekt för sitt intresse och det är ledaren. Det är
genom sin bundenhet vid ledaren som medlemmarna känna sig höra
samman: de identifiera sig med de andra i förhållandet till ledaren.
Intensiteten i denna gemensamma självuppgivelse har sin förklaring
i att masslivet är ett återvändande till det primitiva själsliv, som
förefanns i urhorden. Det första mänskliga förbandet var nämligen
enligt Freud den av en ’’urfader’’ oinskränkt behärskade horden.
För ’’urfåderns" makt och driftliv fanns inga skrankor, hans
svartsjuka och intolerans hindrade sönerna från att direkt tillfredsställa
sina sexuella böjelser, han tvang dem till abstinens och band deras
känslor vid sig. Sönernas gemensamma bundenhet vid urfadern
skapade en samhörighet dem emellan. ’ ’Urfadern’’ drev dem in i en
massbildning. Och varje massa är ett återuppvaknande av detta
primitiva hjordliv. Den skrämmande, tvångsartade karaktär, som
en massa har, kan, menar Freud, återföras på dess härkomst från
urhorden; "massans ledare är ännu alltjämt den fruktade urfadern,
massan vill ännu alltjämt styras av en oinskränkt makt, den är i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:07:09 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tiden/1924/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free