- Project Runeberg -  Tiden / Sjuttonde årgången. 1925 /
218

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 3-4, juni 1925 - Fried, Leon: Kristendomens uppkomst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

218

LÉON FRIED

till jorden, där levat och dött som människa, sedan
återuppstått från de döda och återvänt till himmelriket.1) I Nattvarden
blir församlingen ett med Kristus, frälsaren, han tros vara
personligen närvarande i sin församling — den är kroppen, han huvudet.
Men medan vi i hellenismens mysteriekulter möta olika gudar,
utbildar sig inom de hellenistiskt-kristna församlingarna traditionen kring
en enda gestalt, Jesus Kristus. Och att traditionen så fast och
enhälligt slutit upp kring honom, synes tyda på att han varit en känd,
historisk gestalt. Traditionen om Jesus av Nasaret, som kommit
från Judeen, men här undergick en fullständig förvandling, har
varit en bärande faktor i kristendomens historia. Och det är just
denna styrka i Jesustraditionen, som gör att även den möderne
religionshistorikern ej kan ta hänsyn till den teori, som framkommit i
vår tid (t. ex. hos Drews, senast hos Brandes i Sagnet om Jesus), att
Jesus aldrig existerat. Man har tidigare trott, att det Varit Paulus,
som företagit den ovan omtalade förändringen av kristendomen,
och man har pekat på den omständigheten, att han fötts och
uppväxt i Cilicien, där Mithrakulten var förhärskande, och att han
senare låtit sig påverkas av sina barndomsminnen. Denna
uppfattning är ohållbar, då Paulus som vuxen kom till Jerusalem och
där, som lärjunge till Rabbi Gamliel I, blev en rättrogen farisé.
Den nyaste forskningen har påvisat tillvaron av hellenistiskt-kristna
församlingar i Syrien och angränsande trakter, innan Paulus gjorde
sin berömda vandring till Damaskus. Det är i stället Paulus, som
i Syrien blivit påverkad av denna där förut befintliga hellenistiska
kristendom. Och med Paulus, den store hednamissionären, började
denna kristendom sitt segertåg. I denna färdigbildade kristendom
ha vi således ej en enskild mans arbete, utan resultatet av
församlingarnas, massans arbete, det är dessa hellenistiskt-kristna
församlingar, som utbildat kulten, bönerna och de liturgiska sångerna.
Det är vidare dessa böner, sånger och kultberättelser, som ligga till
grund för Nya testamentet, och detta hellenistiska inflytande har
ingalunda gjort sig gällande först i andra århundradet e. Kr., såsom

*) Man har gjort ett arkeologiskt fynd i Mindre Asien, som man trott
föreställa Kristi himmelsfärd, i stället har det visat sig, att det är en framställning
av Mithras himmelsfärd. Vi vilja i detta sammanhang påpeka, att den gloria,
som ofta omger Jesu huvud på målningar, av den kristna konsten direkt
övertagits från de romerska mynten, på vilka kejsaren i senare tid omstrålades av
en dylik gloria — från början utgjordes detta attribut av en lagerkrans,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:11:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1925/0236.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free