- Project Runeberg -  Tiden / Sjuttonde årgången. 1925 /
285

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 5, augusti 1925 - Hedén, Erik: Strindbergslitteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STEINDBEBGSLITTEBATUR

285

Strindbergs stil. Han tillskriver den förres stil fart, medan den i
stället präglas av episk ro. Hos Strindberg däremot är farten en
hnvudegenskap i stilen. Vidare är ju Strindbergs stil i högsta grad
drastisk, något som låg Andersen fjärran. Den andersenska idyllen
tror sig hr Lindblad återfinna, då Strindberg betecknar vissa
motbjudande vattendjur såsom vackra. Men om något drag tillhörde
Strindberg såsom ursprungligt och individuellt, så var det gåvan att
se det sköna i naturföremål, som dittills ansetts opoetiska.

Emellertid kan hr Lindblad med skäl tillskriva sig äran att ha i
enskildheter uppvisat Andersens inverkan på Strindberg.

Vi komma sedan till Strindbergs stora naturalistiska mästerverk
Röda Rummet. Ett utslag av dess naturalism finner hr Lindblad
redan i inledningskapitlets lilla skildring av sparvarna. "Den tidigare
diktningen hade knappast intresserat sig för så plebejiska fåglar",
skriver han. Misstag! Atterbom t. ex. har skrivit en lång och
vacker dikt om Sparven. Här är det å andra sidan som hr Lindblad
framhäver likheten mellan Cederborgh och Strindberg. Men
likheten är blott den ytterst enkla, att båda omtala verkliga
naturföremål. Cederborgh uppradar föremålen utan att på något sätt
sammansmälta och nästan utan att nyansera dem. Hos Strindberg
däremot göres vart enda föremål levande, och alla sammanfattas i
levande, rörliga, drastiska bilder. Han kan, såsom hr Lindblad på
ett annat ställe anmärkt, ej låta bli att personifiera tingen.

Föga träffande är det, då Strindbergs ordmålningskonst
samman-ställes med det franska impressionistiska friluftsmåleriet.
Strindberg uppmärksammade visserligen mycket tidigt detta måleri, men
han ställde sig ganska avvisande däremot. Just under hans
naturalistiska tid är Strindbergs skildring ganska fattig på färgnyanser,
vilket också hr Lindblad i detta sammanhang iakttagit.
Fullkomligt riktigt är det, då hr Lindblad jämför Strindberg med Carl
Larsson.

Den stora litterära förebilden till Röda Rummet har Strindberg
själv omtalat. Det var Dickens. Hr Lindblad har nu utfört detta
uppslag i detalj och onekligen gjort det lyckligt. Likaså har han
lyckats finna en förebild till de dikter, som Strindberg låter bokens
hjälte skriva och en annan av dess huvudpersoner kritisera.
Förebilden var en av de s. k. signaturskalderna, en av de älskvärda
idylliska poeter, som Strindberg gärna kritiserade, i detta fall C. L.
Östergren. Men hr Lindblad har förbisett, att de där dikterna också

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:11:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1925/0307.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free