- Project Runeberg -  Tiden / Sjuttonde årgången. 1925 /
289

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 5, augusti 1925 - Hedén, Erik: Strindbergslitteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

STRINDBERGSLITTERATUR

289

bör märka att Hemsöborna skrevs under början av Strindbergs
vistelse i EichbÜhl nära Lindau, En Dåres Försvarstal däremot
påbörjades då vistelsen där led mot sitt slut. Nu har Karin
Strindberg-Smirnoff förut påvisat att Strindberg, då han kom till ett nytt ställe,
alltid kände sig upplivad, men då han varit där en tid, alltid kände
sig nedtryckt. Alltså kan ej sammanställningen av Hemsöborna och
En Dåres Försvarstal bevisa att Strindberg ej tog sin tragik på
allvar.

Är Lamms skildring av Strindberg som människa -mindre slående
än man skulle vänta, så är hans karakteristik av Strindberg som
diktare dess utmärktare. Här har hans stora intelligens kommit
fullt till sin rätt. Lamm är ju som litteraturhistoriker först och
främst den mest överlägsne uppspåraren av litterära påverkningar.
Han har mer och mer lärt sig att ej blott uppspåra enskilda
påverkningar, utan att också inordna dessa påverkningar i stora
litteraturhistoriska sammanhang. Hans redogörelse för Strindbergs
dikte-riska läromästare blir därigenom en redogörelse för Strindbergs
ställning till de europeiska litteraturströmningarna under 1800-talet
över huvud. Samtidigt har Lamm så skarp blick som någon för den
strindbergska diktens ovanligt nära beroende av hans egna
upplevelser. Han hävdar att man knappast kan överskatta det
självbiografiska elementet i Strindbergs diktverk, och däri har han utan all
fråga rätt. Slutligen visar sig också Lamm vara en utomordentligt
fin analytiker av de strindbergska diktverkens form. Han behandlar
dem icke språkligt stilistiskt men eljes ytterst allsidigt. Komposition,
replikföring, karaktärsteckning, allt är utrett, och allt är bedömt,
alltid intelligent och oftast synnerligen slående. Härtill kommer att
han bygger sin bok på en hel del otryckt och hittills oanvänt material.

#

Alla dessa stora förtjänster framträda redan i hans behandling av
Strindbergs ungdomsverk. Som det äldsta bevarade av dessa sätter
han fullt riktigt Fritänkaren. Strindberg har själv uppgivit, att
sedan han fått sin Lidnerska knäpp och skrivit sitt första drama,
skrev han omedelbart en treaktskomedi om sina religiösa strider.
Detta passar ju icke på Fritänkaren, som ej alls är någon komedi.
Lamm har också i sitt referat något lättvindigt ersatt uttrycket
treaktskomedi med treaktsdrama. Emellertid måste det vara Fritänka-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:11:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1925/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free