- Project Runeberg -  Tiden / Adertonde årgången. 1926 /
32

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 1, 1926 - Strand, Sven G.: Ung Ofeg som nietzschean

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

32 SVEN G. STEAND

fordrade en position antingen för eller mot, och vilken position det nu
än blev, drevs den lätt till ytterlighet.

Det kan inte betraktas som någon överdrift, om man påstår, att de
flesta svenska författare mot slutet av 1800-talet i ett eller annat
avseende voro lärjungar till Nietasche. Ingen anammade dock hans
lära så helt och odelat, så entusiastiskt och oreserverat som Ola
Hansson. Genom Brändes’ föreläsningar om Nietzsche förmedlades
bekantskapen. Ola Hansson hade helt visst vid denna tid de
personliga förutsättningarna och stämningslägena för att ryckas med av
nietzscheanismen. Av hans självbiografiska roman Resan hem kan
man förstå åtskilligt. Han kände sig förföljd, oförstådd och ensam.
För honom skulle framför allt den ensammes maktförkunnelse och
föraktet för massan bli välkomna och omhuldade. 1889 publicerade
han i Unsere Zeit en Nietziache-essay, som visar den allra största
uppskattning av och beundran för den filosof, som kom att betyda
så mycket för honom under en period.

Han har i denna essay en nästan blind tro på den oierhörda
räckvidden och betydelsen av den nya läran. Han lämnar här en
noggrann och ingående redogörelse för Nietzsches utveckling och för
hans filosofi. Det märks tydligt, att han gjort denna översikt con
amore. Det är den tacksamme, respektfulle och hänförde lärjungen,
som för pennan i syfte att sprida kunskapen om den store lärofadern.
I den kör av lovsånger, som uppstämdes till Nietzsches ära, gjoii-de
sig Ola Hanssons röst tydligt hörd och gällande.

Bland kulturheroerna finns det två huvudgrupper enligt Ola
Hanssons betraktelsesätt. Å ena sidan stå avslutarna och
fulländarna av ett visst ideal; de stå visserligen i spetsen, men i spetsen
för en segerrik och mäktig tidsströmning, vars betydelse dock till
största delen, ibland helt och hållet, faller inom samtiden. Å andra
sidan befinna sig kulturens vägröjare och nybyggare, som leda
mänskligheten in på helt nya vägar, ställa upp nya ideal och mål;
de bli vanligtvis till en början oförstådda och lämnade ensamma.
Deras ord klinga obehagligt i öronen på samtiden. Först framtiden
kan riktigt uppskatta och ge rätta proportioner åt dessa omskapare
av alla värden. Till den senare gruppen, till de stora nyskapande
andarna, hör Nietzsche.

För Ola Hansson står Nietzsche som en ljungande protest mot alla
nutidens strävanden och syften, ’’han står som en orubblig
granitklippa och tidsböljorna bryta sig vid dess fot". Men inte no»g med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:12:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1926/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free