- Project Runeberg -  Tiden / Nittonde årgången. 1927 /
236

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 4, 1927 - Ljungdal, Arnold: Den organiserade gruppen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

230

ARNOLD LJUNGDAL

mer att betraktas som ett mer eller mindre nödvändigt ont.
Socialistiska teoretiker som en Tönnies, en Krapotkin, en Roland-Holst,
stämnia alla överens däri, att kulturen för dem framstår som en
kollektiv skapelse, en produkt av mänsklig samverkan och
organisation — inte av individuella särviljor.

Som jag inledningsvis nämnde, intog "vetenskapen’’ länge en
annan, rakt motsatt ståndpunkt. Le Bons uppfattning av massan
är redan antydd. Den blev i det stora hela tongivande. Om inte
alla tecken bedra, tycks det emellertid som om den moderna
psykologin i detta avseende skulle stå i begrepp att företa en
omvärdering till förmån för en högre uppskattning av gemenskapens
insatser i kulturutvecklingen.

I och för sig behöver ju denna psykologiska frontförändring inte
innebära så oerhört mycket. Allra minst får den förstås så, som
skulle psykologin som vetenskap nu ha blivit mer "revolutionär"
och mindre "borgerlig" än förut. Dess mått är fortfarande
individen. Men det är onekligen ett tidens tecken att också
bour-geoisins kulturella representanter alltmer börja inse, att individen,
lösryckt från sin organiska samhörighet med den mänskliga
tota-liteten, är en rotlös plantay som inifrån vissnar och förkrymper
utan att komma till full och rik utveckling av sina egentliga
anlag och möjligheter.

Den mest betydande representanten för modern
kollcktivpsyko-logi torde vara den amerikanske sociologen Mc Dougall, vars bägge
arbeten Social Psycology och The Group Mind i viss mån äro att
betrakta som banbrytande på området i fråga. Särskilt har
sistnämnda verk — som för någon tid sedan utkom i svensk
översättning under titeln Gruppens själsliv — med rätta blivit berömt.
Jag skall i det följande anknyta en del reflexioner till Mc Dougalls
resultat, varvid jag likväl måste förutskicka, att jag i
tillämpningen inte ansett mig bunden av de exempel författaren själv anför.

En jämförelse mellan Mc Dougall och Le Bon är lärorik.
Skillnaden faller lätt i ögonen. För Le Bon framstår individens
uppgående i massan alltid som en upplösningsprocess, som trycker ner
honom på ett lägre plan, än det ban i och för sig intar, och som
förvandlar hans medvetna själsliv till en serie oorganiserade
känsloyttringar. Mc Dougall erkänner visserligen att det ibland kan vara
så, men han påpekar på samma gång ensidigheten i Le Bons
resultat. Le Bon rör sig så gott som uteslutande med oorganiserade
massor, döst sammanrafsat slödder, som drivits samman av någon

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:12:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1927/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free