- Project Runeberg -  Tiden / Tjugoandra årgången. 1930 /
33

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 1, 27 dec. 1930 - Nat Ellgar: Teater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TEATER

Av NAT ELLGAR.

Man kan göra den allmänna iakttagelsen, att höstrepertoaren på
Stockholmsteatrarna i hög grad behärskats av kriget — världens mest
barbariska krig — på marken liksom i människornas sinnen. En
alltför litet beaktad form av krigets olyckor är, i förbigående sagt, att
dess eftermäle i dikt och bildande konst kommer fasorna att
likasom fortleva, ja återuppstå igen. Desto intensivare, ju längre bort
man kommer från dem i tiden.

Krigslarmet brakade emellertid inte löst med detsamma. Dramaten
hann att begynna med något, som handlade om den mer idylliska
form av krig, som strängt taget alla ordinära teaterpjäser handla
om — med något dessutom i sitt slag uppseendeväckande: en ny
svensk komedi!.. . Om Rydqvist’s Ringen du gav mig finns en hel
del gott att säga. Inte för att dialogen sprakar och gnistrar men den
är i alla fall en rapp och rutinerad pennas verk. Teaterspråk lärs
inte på en dag men är en omistlig tillgång. Och ämnet? Är inte
heller tokigt valt. Det i våra tider av föryngrings-mani naturliga,
kanske vanliga fallet, att en ung mans väg (till "ena pigo") blir hans
väg till hennes mamma får här en naturlig och trovärdig förklaring.
Även om "yttre företräden" än så länge måste anses vara till det yngre
släktets förmån.

Av Rydqvists komedi får man ut både komiken och ironin i detta
kvinnobyte. Och den tragiska konflikt, som strängt taget ligger på
djupet, tillåtes aldrig att bli tragisk. Problemet har dessförinnan
löst sig självt genom den manliga partens stora förutseende att ha
en son, som tar hand om den övergivna unga flickan etc.

Det överraskade något att finna själve Per Lindberg
uppmobiliserad för att duka fram denna icke mycket invecklade sceniska
anrättning . .. Pirandello^ öppna scen föreföll att vara det enda "trick"
han använt sig av. Miljön som helhet var eljest rätlinigt enkel,
flärdfri och borgerlig — sund naturalism, såsom sig borde.

Meningen är tillkrånglat dunkel i den amerikanska pjäsen Gömd
på Dramaten. Så tillvida gör den i hög grad skäl för namnet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:14:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1930/0037.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free