- Project Runeberg -  Tiden / Tjugosjätte årgången. 1934 /
486

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 10, 26 sept. 1934 - Sven Wilson: Satir, romantik och verklighetsreportage

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

486 Sven Wilson

Om man alltså inte i Sinclair Lewis’ "Work of art" trott sig finna
ett fullödigt konstverk, är man i stället övertygad om att ha mött
ett sådant i Virginia Woolf s "Flush".

Virginia Woolf är en av de nu mest uppskattade kvinnliga
författarna i England. Men hon hör icke till det slaget skribenter, som
skriva för den breda massan. Hon har sin speciella publik. Man
är nästan frestad att räkna Virginia Woolf till de exklusiva
författarna. I särskilt hög grad gäller detta om hennes senaste roman;
det är en bok för finsmakare.

"Flush" är historien om en hund, men i lika hög grad en skildring
av Elizabeth Barret-Brownings romantiska levnad. Virginia Woolf
bygger på verkliga händelser, då hon berättar om Englands främsta
skaldinna och hennes fyrbenta favorit, den ädla spanieln Flush, och
hon har haft ymnigt flödande källor att ösa ur. Hon har hämtat
rik inspiration ur Elizabeth Barret-Brownings egna dikter om och
till Flush. Hennes skildring är också fylld av autentiska citat, av
personliga uttalanden av Elisabeth Browning och av små poetiska
utgjutelser av hennes hand. Flush var sin matmoders förtrogne
vän, för vilken hon öppnade sitt hjärta. Under hennes långa
sjukdom låg han troget vid hennes fötter i det mörka sjukrummet vid
Wimpole Street, och hennes oskiljaktige följeslagare var han även
efter hennes giftermål med skalden Robert Browning.

På samma gång som romanen i en språklig dräkt av högsta valör
är en skildring av det romantiska 1800-talets England med dess
atmosfär av ro och lugn, är det en betagande studie i hundpsykologi.
Ty det är Flush, som står för berättelsen, det är hans tankar och
känslor, som Virginia Woolf gett uttryck åt, det är genom hans
ögon läsaren ser på livet och människorna.

En av Virginia Woolf s biografer har sagt: "Mrs Woolf has been
in love With life. Everything excites her, beggars and duchesses,
snowflashes and dolphins. I only know one other person, whose talk
and whose writing are so closely related, and that is Jean Cocteau.
Neither he, nor mrs Woolf talk like a book, but their books talk
like a person." Det finnes ingen anledning att inte helt instämma
i dessa ord om Virginia Woolf, då man läst hennes "Flush". Det
är ingen bok, som med sensationens hjälp vädjar till läsarens enklare
instinkter, det är icke en bok, som blir en best-seller eller en hela
folkets egendom, men det är en levande mänsklig, personlig och
vacker bok.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:17:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1934/0490.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free