- Project Runeberg -  Tiden / Trettionde årgången. 1938 /
433

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 9, 10 okt. 1938 - Blomberg, Erik: Kristendom och socialism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kristendom och socialism 433

förbud. Det pågår alltjämt och visar i denna dag, hur religionens
skiftningar avspeglar samhällets maktkamp. Så länge den liberala
kapitalismen skapade nya marknader för Europa och ökade dess
rikedomar — på de färgade folkens bekostnad — blomstrade också den
liberala teologin. Evangeliet såg ut att kunna infrias. Men sedan den
ekonomiska världskrisen brutit in och den rundhänta
kulturliberalismen i den skärpta kampen mellan klasser och nationer helt enkelt
försatts ur spelet har också kristendomen skyndat sig att ömsa skinn
från humanitesreligion till auktoritetsreligion, från evangeliet till
dogmat, förkunnande att människokärleken gjort bankrutt, att
kristendomen inte rymmes inom humanitetens gränser och att det
översinnligas Gud är det enda som står fast. De kristna vända med
andra ord ryggen åt en värld, där de redan tvingats att svika den
kristna människokärlekens och moralens upphöjda principer,
överlämnande åt påven och hans kardinaler att välsigna de bombplan,
varmed de oskyldiga och värnlösa barnen i Abesinnien, Spanien och
Kina massakreras till döds. (Jfr härmed evangeliets ’’Låten barnen
komma till mig" och "Vad I gören de minsta av dessa mina bröder
det gören I ock mig".)

I radion hörde jag en teolog som talade om, hur de liberala
frihets-lärorna lidit skeppsbrött och hur det nu överallt ropas på den starke
mannen, på diktatorn. Han pekade på Gud eller Kristus som den
starke man, vilken hela tiden funnits mitt ibland oss, den ende som
skulle bestå. Det var god psykologi, god religionspsykologi och god
masspsykologi. M-en varför har då inte den himmelske diktatorn
kunnat hålla sina jordiska diktatorer i Herrans tukt och förmaning? I
stället är det ju så, att kristendomen överallt — i Tyskand, i
Spanien, i Österrike — röjt väg för våldsdiktaturen, för Ledaren.

Inte utan skäl mäter man moralens värde efter dess möjlighet att
förverkligas. Den kristna moralen är så upphöjd, att den inte kan bli
verklighet. Det gäller inte minst om dess modernaste yttringar.
Oxfordrörelsen kräver absolut ärlighet, absolut osjälviskhet, absolut
renhet och absolut kärlek, varmed den samtidigt tycks frita sina
anhängare från den relativa ärlighet och osjälviskhet, som det kanske
.eljest kunde ligga i mänsklig makt att åstadkomma. Sitt absoluta
’Sanningskrav uppfyller medemmarna bl. a. genom att dekretera
världens sociala problem som ett rent individuellt problem, vilket först
måste lösas i sängkammaren. Borde inte sanningskravet, fattat även
isom individuellt problem, först och främst tvinga individen till ett

28

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:19:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1938/0437.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free