- Project Runeberg -  Tiden / Trettioförsta årgången. 1939 /
112

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 2, 28 feb. 1939 - Berendsohn, Walter A.: Världskriget i världslitteraturen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

11 o Walter A. Berendsohn

för den preussiska staten, som generalen tror, eller skall i nödens
stund våldet nedslå rätten? Sdhieffenzahn har kort före samtalets
början redan avgjort fallet och telegrafiskt befallt sergeant Grischas
arkebusering, och han hånar den gamle generalen. Samma tema
dryftar Grischa själv — ehuru med andra ord — med den judiske
snickaren, med vars hjälp han snickrar ihop sin egen likkista; på
kvällen framlägger den sistnämnde i synagogan i kretsen av sina
vänner, som studera talmud, saken för rabbinen, som tror, att det
främmande herraväldet inte skall kunna bestå i längden, om Grischa
blir arkebuserad med orätt. Historien har givit honom rätt. Man ser,
att Zweig drar upp krigsproblemet till en moralisk nivå. Hur väl
haq än lyckats med den spännande frontskildringen i "Erziehung
vor Verdun" belyser han i sin romanserie i första bandet det
preussiska våldshärskardömets hela system, som bygger på kriget somi en
nödvändighet. Han drar in sig själv i sina romaners händelser först
som väpnad soldat, senare som skrivare Bertin, det är han, som
under kriget blir fostrad till politisk-social världsuppfattning, och
likaså officeren Winfried i sista bandet. Till samma grupp hör
Romain Rollands ’’Cleramboult", "Ett fritt samvetes kamp i kriget".
Även denna bok ger oss inte frontverkligheten som huvudsak. En
fransman har som alla de andra sänt ut sin son i kriget med
hänförelse, utan att tveka. Att sonen under permissionen verkar
förändrad gör honom eftertänksam, han undersöker orsakerna, blir lyhörd
för sanningen, går vidare, blir slutligen en lidelsefull pacifist och
arbetar för sin idé i hembygdens förgiftade atmosfär, tills en
fanatikers kula fäller honom på gatan. Besläktade humanitära böcker
finnas överallt.

Den andra gruppen krigsmotståndare är revolutionär. Dess
författare betrakta från första början kriget som ett imperialistiskt
geschäft av den kapitalistiska överklassen, officerarna som dess
gynnade representanter, vilka under kriget knappast ha oinskränkt makt

över den dåligt betalda och dåligt närda folkmassan–den arbetande

klassen. Därför predika dessa författare revolution. Den klassiska
tyska romanen av denna art är Theodor Pliviers "Das Kaisers
Kulis", Berlin 1930. Denna den tyska krigsflottans roman är
klassisk, därför att den redogör för den tyska revolutionen av år 1918
parallellt med den breda skildringen av livet på krigsskeppen i
Bre-merhaven och på en hjälpkryssare, som kapar de fientliga båtarna i
fjärran östern. Framställningen är av en uppskakande verklighets-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:19:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1939/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free