- Project Runeberg -  Tiden / Trettioförsta årgången. 1939 /
291

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 5, 26 apr. 1939 - Ahlgren, Stig: Nyhet och sensation i historisk belysning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nyhet och sensation i historisk belysning 291

förnöjas på krogen av spelmän och textutläggare av alla de slag, så ville
de känna något av blodlukten som drog genom samhället på den tiden.
En brutalitet utan hämsko, där icke en vass humor stiliserar
skildringen, känneteckniar också 1500- odh 1600-talens gula press och
kolorerade tidningar: marknads visorna, bildtrycken och pamfletterna.
Men en brutalitet utan hämsko regerade också fårflockamas
industriellt nymornade England med ett kringdrivande
lantarbetarprole-tariat, sysslolöst i iSamma mån som manufakturerna blom^sitrade.

Kan en massa stå lägre än detta mordiska tjuvaktiga slödder gjorde?
Och ändå guterade den hovets dramaturger och hälsade i en saftigt
brutal emellanåt hotfullt laddad ballad- och flygbladslitteratur den
jäsande tidsålder välkommen som i förnuftets och nyfikenhetens ljus
skulle strypa feodal samhället och förändra världen. Typisk för genren
men av ganska sent datum är ’A New Play called Canterburie’s
Change of Diet’ (1641) där det skildras hur den hatade censorn,
ärkebiskop Laud, som på allt sätt sökte sätta stopp för de satiriska
flygtrycken, får näsan avslipad på den slipsten, han tänkte vässa sin
kniv mot. Se Mason Jackson, anf. arb. s. 57 ff.

Att inte denna litteratur författades av analfabeter säger sig självt,
men den gynnades av dem och detta (auditorium var bättre trimmat än
en nutida folkskoleklass.

Ja, en massa kan stå lägre. Eller rättare massan kan metodiskt
trampas ned i den själs frånvarande likgiltighetens dy. Renässansens gula
press saknade metod. Den var fräök ooh obekymrad, smäckfull med
vidskepelse, naiv. Men den var icke förljugen utom i sällsynta
undantag. Sylwans konstaterande ’’att publiken blivit så mycket större och
har så mycket mindre förutsättningar" får en skrämmande innebörd,
då man jämför 1500-talets visböcker ooh dagsländelitteratur mied det
omsorgsfullt häftade milliondravel som de imperialistiska staterna
bjuder sina soldathopar på. Felet hetes ligga hos demokratin. Därom är
forskningen ganska ense med en pirat på det skönas hav som
Frans G. Bengtsson. Men varför vänder de icke sin forskarhåg mot
samtiden ?

Willy Stiewe har i "Das Bild als Nachrioht" iakttagit åtta
motivkretsar som ständigt gå igen i ISOO-talets illustrerade småtryck. Om
man i tabellen hämedan kompletterar avdelningen för naturliga
missfoster med bisarra utslag av mänsklig uppfinnariver, så erhålles en
ganska god plankarta över den moderna sensationspressens dragplås-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:19:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1939/0299.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free