- Project Runeberg -  Tiden / Trettioförsta årgången. 1939 /
346

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Beyer, Nils: Teatern i skuggan av det nya kriget

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TEATERN I SKUGGAN AV DET
NYA KRIGET

Av NILS BEYER.

Teatersäsongen i Stockholm inleddes med en musikalisk wienkomedi
på Vasan, Kvällen är min, med Max Hansen i huvudrollen.
Den lille populäre komikern spelade här den klassiske betjänten, som
begagnar sig av sin herres frånvaro för att kurtisera en dam av värld
— en dam som till sist visar sig vara endast kammarjungfru hos den
dam, betjänten tror sig ha erövrat. Dessemellan sjöng han en del
kupletter, däribland en av följande lydelse:

Det finnes diktatur och demokrati,
men var finnes den som är fri?
Ja, inte på denna planet––

Hur kände sig egentligen Max Hansen till mods, när han gjorde
sig skyldig till denna lilla inställsamhet mot de likriktade staterna?
Ödets ironi ville att samma dag premiären ägde rum — en av de sista
dagarna i december — kom det meddelande från Tyskland, att hans
gamle vän och medarbetare, Paul Morgan, avlidit i
koncentrationslägret Dachau. Den berömde varietéartisten hade sagt några roligheter
om nazismen. Kanske i alla fall friheten är en smula större i
Stockholm än i Berlin och Wien! Och kanske det i dessa dagar, Max
Hansen, finnes en ädlare uppgift för en humorist, som själv får välja
sina pjäser, än att öda sin charm och kvickhet på förvecklingskomedier
av denna betydelselösa och "harmlösa" beskaffenhet!

Men fortfarande lever den uppfattningen, att teatern framför allt
skall vara verklighetsflykt. Oscarsteatern, som förra säsongen spelade
Tolvskillingsoperan och Jean Giraudoux’ spirituella satir. Trojanska
kriget blir inte av, har för närvarande övergått till ett ytligt
publikfrieri. Dit måste man nämligen räkna Min fru från Paris, en
komedi av fransmannen Jaques Deval. Skriven i Amerika spelar den
på motivet: parisiskan som erövrar U. S. A. För visso erövrade Alice
Eklund också stockholmspubliken i denna på en gång komiska och
intagande roll. Det blev den första framgången för den eklundska
regimen på denna teater. Men skulle inte denna regim kunna rycka
upp sig en smula? Den har visat sig både kunna välja goda pjäser

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:19:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1939/0354.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free