- Project Runeberg -  Tiden / Trettioförsta årgången. 1939 /
406

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 7, 26 juni 1939 - Wizelius, Ingemar: Hjalmar Söderberg, åttitalist och trettitalist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

406 Ingemar Wizelius

då hon gick havande med honom. Och med samma ögon narrade
världen henne också att själv se på det hon gjort.

Här är nu frukten — se vilken vacker frukt!"

Som en liten kommentar tillägger doktorn: "Varje idiot på
Eugeniahemmet kostar mera i årligt underhåll än en frisk ung
kroppsarbetare har i årlig inkomst."

Ett par av Hjalmar Söderbergs arbeten, skådespelet Gertrud, 1906,
och romanen Den allvarsamma leken, 1912, är erotiska problemböcker
av ett annat slag: de analyserar kärlekens psykologiska betingelser.
Författaren anser här, att ett harmoniskt erotiskt förhållande inte
går att förverkliga. Den ena parten är alltid mindre förälskad än
den andra; endast sinneslusten är gemensam. Det är denna
erfarenhet, som förmått Hjalmar Söderberg att formulera den resignerade
bekännelsen: "Jag tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet."

Intresset för kristendomen som samhällsfenomen är ett annat drag,
som Hjalmar Söderberg har gemensamt med åttitalet. Han häpnade
som ung över allt elände den förorsakat under århundradenas gång.
Dess politiska och sociala funktion i nutiden har han ägnat
misstrogna betraktelser. Inte minst har hans polemik riktat sig mot den
kristna moralen; den utmanar hans sinne för ärlighet och rent spel.
I Hjärtats oro skriver han:

"Jag har redan vågat det icke alltför vågade påståendet, att de
av vår tids svenskar, som över huvud äro i stånd att bilda sig en
uppfattning i religiösa ting, icke tro på kristendomens myter och
dogmer; men de tro på den kristna moralen. Och det är mycket
värre. Jag vill av, bland annat, patriotiska skäl råda dem att snarast
möjligt avskudda sig den tron!

Jag vill råda dem att hellre lyssna till rösten i deras egna hjärtan,
den röst som säger: du skall motstå den som är ond! Du skall
sörja för morgondagen, ty det kommer ’samvetskval’, om du
underlåter det. Du skall icke älska dina ovänner, ty det är mot din natur
och ger intet annat resultat än förljugenhet och sliskigt väsen —
socker på ytan och grums i djupet!"

Hjalmar Söderberg är här inne på ett alltjämt aktuellt
reformkrav: det olämpliga och skadliga i att inpränta en moral i barnen,
som ingen människa på allvar praktiserar.

Med åren har Hjalmar Söderbergs polemik mot kristendomen
tilltagit i skärpa och sökt sig nya angreppspunkter. I Jesus Barabbas,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:19:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1939/0414.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free