- Project Runeberg -  Tiden / Trettioandra årgången. 1940 /
35

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 1, 1940 - Hedenius, Ingemar: Om Hägerströms filosofi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Ingemar Hedenius

Om Hägerströms filosofi



Uppsalafilosofins framträdande hör till de företeelser, som med någon
rätt kunna kallas tidstypiska.

Den filosofiska riktning som förr var så gott som allenahärskande vid
de svenska universiteten, var ju den s. k. boströmianismen. Onekligen hade
dess bästa företrädare, Boström, Sahlin och Burman, visat prov på både
vetenskapligt allvar och logisk uppfinning. Men varken detta förhållande
eller det ständigt upprepade påståendet, att Boströms lära skulle
tillfredsställa människoandens djupaste behov och samtidigt vara ett sant uttryck
för den svenska nationalkaraktären, kunde i längden avhålla den bildade
opinionen i landet från att anse denna våldsamt pretentiösa metafysik vara
föråldrad till sin vetenskapliga inställning och orimlig till sitt innehåll.
Fackmännens avståndstagande kom senare, kanske i sista stund för att rädda
filosofins anseende utanför universiteten. Men i gengäld bestod
filosofernas egen reaktion mot boströmianismen inte bara däri, att man tröttnade
på den. Fackmännen presterade en vetenskaplig opposition, som tog på sig
den intrikata uppgiften att bevisa vilka tankefel, som ligga till grund för
det metafysiska betraktelsesättet, detta betraktelsesätt, som går som en röd
tråd genom hela den europeiska filosofins historia alltifrån Platon till
professor Per Efraim Liljeqvist, den siste boströmianen.

Kritiken utfördes av några filosofer i Uppsala, som alla voro lärjungar
till den egendomligt odogmatiske boströmianen Burman. Därmed uppkom
en helt ny riktning i landets filosofi, den s. k. hägerströmianismen eller
uppsalafilosofin. Som bekant karakteriseras denna riktning av en strävan,
som är på en gång mycket anspråkslös och mycket anspråksfull: att avstå
från varje filosofiskt "system" men försöka förvärva något av de normala
vetenskapernas exakthet åt filosofin. Att metodiskt granska de stora
systembyggarnas tankebanor och äntligen försöka lära något definitivt av "de eviga
följeslagarna". Att varken spekulera eller meditera, men genom logisk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:15:06 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tiden/1940/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free