- Project Runeberg -  Tiden / Trettioandra årgången. 1940 /
162

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 3, 1940 - Lindberger, Örjan: Förlagsaktiebolaget Elefanten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Örjan Lindberget

en god portion självkännedom. Northcliffe kom själv ur medelklassen.
Vad medélklassen egentligen är för någonting är svårt att svara på, men,
en approximativt riktig beistämning (säger, att den består av sådana
människor som inte godtas av överklassen oob som själva inte vill betrakta
sig som underkTaös. Den ekonomiska gränsen mellan en arbetare och en
person ur medelklassen kan vara ringa eller obefintlig; av tradition, av
yrkesskäl, av diverse små anledningar vill personen i medelklassen inte
betrakta sig som arbetare. Han — eller hon — har under sådana
för-hällanden en dubbel anledning att läsa vad han tror är skildringar av
fint folk, avsedda för fint folk. För det fö-rsta utjämnas vid läsningen
ståndsskillnaden, läsaren umgås i den fina världen. För det andra
markerar denna inriktning av intresset klyftan mot underklassen.

Northcliffes och hans kollegters framgång har visat sig mycket smittsam
också på bokmarknaden. En räd best sdlers bygger på samma
socialpsykologiska iakttagelser som veckopressen.

Wodehouse, som i del föregående åberopats, är tett exempel.
Huvudpersonerna i hanö böcker äro vanligen unga aristokrater, som äro lindrigt
begåvade och verka skrattretande. De båda sistnämnda omständigheterna
gör den enkle läsaren sympatiskt stämd. Han får känna sig en liten aning
överlägsen — och samtidigt xöra isig i den fina väriden. Något liknande
gäller ’störrte delen av den anglosaxiska förströelselitteratur, som vi få
göra bekantskap med. Den rör sig i samhällets övre skikt och smickrar
läsaren e!fter förmåga.

Masstillverkningen av förströelseböcker har emellertid inte bam utnyttjat
samma förutsättningar som Northcliffepressen; denna har i sin tur skapat nya
förutsättningar. Northcliffe förkastade absolut de hederliga breda
män-niskoskildrande romanerna, när det gällde följetonger i hans tidningar. "De
sakna det oavlåtliga, men knyckiga intresse som en berättelse publicerad
i bitar bör ha." Northcliffe ansåg, att iföljetongsromaner måste tillverkas,
inte skrivas. Han organiserade en särskild följetongsavdelning, där
författarna dresserades under hans personliga kontroll.

Också på idenna punkt ha bokförläggarna följt med i konkurrensen.
Det är karakteristiskt för många best sellers, att de gå sä rasande fort.
Återigen är Wodehouse typisk. Det händer säker och ting i ett kör. Det
är detta som gör boken så lätt att sluka. Och när den väl är slukad,
efterlämnar den inte några spår — lika litet som ett biobesök vanligen
gör det.

Det efemära draget i modern bokkonsumtion och bokproduktion har
ytterligare på ett annat isätt befo^rdrats av den nutida tidnings- och
tid-162 skriftspress, vars portalfigur Northcliffe är. Denna har påverkat publik-

Tiden 3 . 1940

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:20:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1940/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free