- Project Runeberg -  Tiden / Trettioandra årgången. 1940 /
177

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 3, 1940 - Hedenius, Ingemar: Uppsalafilosofin och diktaturstaternas framfart

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

llppsalafilosofin och diktaturstaternas framfart

löst skräp. Var iherr Öme kan ha fått detta ifrån, förmår jag däremot icke
räkna ut.

Vad beträffar den Hägerströmska teorin om den allmänna vidskepligheten,
så är den en annan histoilia. Jag har isvårt att här försvara denna teori, bl. a.
därför att jag inte själv tror att den är riktig. Den spökar emellertid överallt
i Örnes uppsats; isjälv antydde jag för fullständighetens iskull dess existens
på några rader i min artikel. Diskussionen av denna punkt måste, synes det
mig, uppskjutas tills generaldirektöreni läst något av Hägerström.^

En av de mest kända sidorna av Hägerströms teori är tanken, att det icke
kan finnas något logiskt samband mellan å ena sidan en teori, odh å andra
sidan något som en praktisk sats kan uttrycka. Det kan med andra ord icke
finnas "teoretiska grundvalar" för värderingar, politiska ställningstaganden
och dylikt; i viss män är detta blott en annan formulering. Därmed uteslutes
givetvis icke att en sann eller falsk uppfattning, en iteori, kan Jia praktiska
resultat. Mian har sina föreställningar om finnarnas kamp, och dessa
(föreställningar, vilka kunna vara sanna nog, leder en till den praktiska satsen,
att vi bör ge dem den hjälp vi kan. Wågon vet något om vissa
tralfikförhål-landen och får med anledning därav idén till en my trafikregel. I dessa fall
är det icke fråga om logiska sammanhang utan om orsakssammanhang. Men
dtet är icke dylika sammanhang mellan uppsialäfilosofin och
"diktaturstaternas framfart" som hr Örne vill göra gällande; det vore ju lockså vansinne
att påstå, att Hägerströms teori har orsakat eller kommer att orsaka Italiens,
Tysklands eller Rysslands framfart i vår världsdel. Hans meding är liksom
lärdare och på samma gång insidiösare: det finns ett logiskt samband här,
uppsalafilosofin är en teoretisk grundval för nedbusnången, bl. a. i Finland.
Det är denna tankegång som är det mest groteska i hela artikeln.

Detaljerna i hr Ömes uppsats måste Iförbigäs. Uppgiften ajtt skriva en
fullständig kommentar måste överlåtas åt en person, som i motsats till mig
finner sammanhang mellan de olika punkterna i hans framställning. Till
sist bara ett par moraliska ord. Artikelförfattaren kallar oavbrutet sig själv
"en enkel lekman". Han talar om "den avgrund av praktiska omsorger", där
han dväljes, och benämner sin uppsats "ett djärvt företag". Uppsalafilosofin
kallar han "den lysande" och (Hägerström "solen själv". Samtidigt skall det
ha "mycket liten betydelse", huruvida begreppsanalysen kan godkänna hans
åsikter i den avhandlade frågan. Alltihop är, som man förstår, icke någon
ärlig anspråkslöshet men i stället ett slags fumligt översitteri. Detta firar
sin slutgiltiga triumf när det infordrade svarets beskaffenhet föreskrives:
"Men det är nog bäst att ta till kraftiga saker redan i första omgången. Han

1 ’rn

Se t. ex. dennes "Socialfilosofiska uppsatser" (Bonniers 1939).

13

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:20:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1940/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free