- Project Runeberg -  Tiden / Trettioandra årgången. 1940 /
489

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 8, 1940 - Lundkvist, Artur: En amerikansk dramatiker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En amerikansk dramatiker

"Night Over Taos" är förlagt till New Mexico för hundra är tillbaka, ett
familjedrama med dolk och gift i bästa elisabetanska stil. Till och med
den gamla regeln om rummets och tidens enhet följes; händelserna utspelas
under en natt i hallen till Montoyas hacienda uppe i Taos’ otillgängliga
bergstrakter. Under den siste mäktige Montoya lever där de gamla spanska
sedvänjorna kvar, i ett samhälle som omsluter alla med sin stränga hierarki,
ännu obesegrat av de framträngande amerikanerna. När Montoya denna gång
lider nederlag beror det direkt på en av hans egna söners förräderi, men
i grunden på att tidsutvecklingen undergrävt det föråldrade samhällsskick
som uppbär hans maktställning. När han dödat sin ene son, när han inser
att han har allt och alla emot sig, även den unga kvinna han velat göra
till sin, då ger han plötsligt upp, resignerande inför allt detta som tycks
honom vara galenskap och upplösning, och tömmer den giftbägare som han
tillämnat den återstående sonen. Han har överlevt sig själv i sin klyvnad
mellan patriark och tyrann; det står storhet, ensamhet och skräck kring hans
gestalt. Och det folkets drama som utspelas utanför hans hus böljar liksom
in med atmosfären, blir till en osynlig men dock intensivt förnimbar
bakgrund.

"The Masque of Kings"^ är ett kungadrama, återigen enligt skönjbara
shake-speareska mönster. I den historiska tilldragelse som försett diktaren med
motivet har han typiskt nog återfunnit Hamlettragedins alltjämt aktuella
schema. Hans kronprins Rudolf av Österrike är också en olycklig kejsarson
som avskyr sin faders våldsvälde, en tvivelsjuk idealist som begär det
omöjliga och föredrar att välja intet när han inte kan få allt. Ryckt med av
upprorsströmningarna står han plötsligt med makten i sin hand, blott för
att finna sig underkastad maktens och det blodbesudlade arvets
förutsättningar: ogärningar och förtryck. Kvinnan som han satt sitt hopp till visar
sig ha förrått honom, hennes kärlek har varit köpt åt honom innan han själv
vunnit den och därför är den nu värdelös för honom. Det är för att bevara
en sista gnista av tro (han pä sin omutlighet inför livsuppgiften, hon pä
sin kärleks äkthet) som de båda berövar sig livet. Detta skådespels
grav-kammarstämningar och bittra litanior om "ruttna kungar" vittnar om stark
fantasiinlevlse, även om dessa inslag huvudsakligen är litterärt inspirerade.
Kanske har man dock rätt att däri till dels se en Amerikansk demokrats
uppgörelse med "dårhuset Europa".

1 Uppfört under titeln "Mayerlingdramat"; även tillgängligt i bokform, översatt av
Karl Ragnar Gierow, Stockholm 1938.

489

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:20:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1940/0497.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free